ده نکته برای طراحی پوستر ایده‌آل

بازدید : 185

چه نکاتی را در طراحی پوستر بایستی مد نظر قرار دهیم؟

ده نکته برای طراحی پوستر ایده‌آل

تقریباً همه یک پوستر یا یک آگهی طراحی کرده‌اند. چه برای بهتر شدن مهارت یا سفارش مشتری، پوسترها می‌توانند راهی جذاب برای انتقال پیام و انجام طرح‌های جالب است.

طرح پوستر با یک نقاشی رایج شروع می‌شود. اندازه پوستر عمومی برابر یک کاغذ a4 و پوستر بزرگ در اندازه ۲۴ در ۳۶ اینچ است. طرح پوستر را می‌توان عمودی و افقی کشید اما معمولا عمودی متدوال‌تر است.

خب بعد از این توضیح خلاصه در خصوص ابعاد پوستر اجازه بدهید به نکات طراحی پوستر بپردازیم.

۱- خوانش از راه دور

"اولویت اصلی در طراحی پوستر" نشان دادن پیام یک رویداد است. در "آرایش اطلاعات كليدي" بایستی به گونه‌ای عمل کرد تا بیننده از فاصل دور امکان خواندن آنرا داشته و به سمت پوستر کشیده شده و سایر سلسله مراتب پیام را دریافت نماید.

وقتی صحبت از طراحی پوستر می‌شود می‌توانید متن را به عنوان سه لایه مجزا تقسیم کنید:

الف: عنوان؛ این عنصر اصلی (و بزرگترین) متن در طراحی است. عنوان می‌تواند یک عنصر هنری یا بسته هنری باشد. از یک طرح حروف(فونت) قابل خواندن که جالب و جذاب است، انتخاب کنید.

ب: جزئیات؛ چه، چه زمانی، کجا؟ به این سوالات در سطح دوم متن پاسخ دهید. چه اطلاعاتی نیاز است تا فرد برای انجام آنچه پوستر شما از آن‌ها می‌خواهد را انجام دهد؟ این اطلاعات را به شیوه‌ای مختصر در این جا ارائه دهید. برای تعیین اندازه، دو گزینه وجود دارد؛ نصف اندازه تیتر اصلی بمنظور رعایت سلسله مراتب پیام و یا ادامه همان سایز یا بزرگتر با استفاده از تکنیک تضاد و یا استفاده از سایر روش‌های برای ایجاد جلوه بصری لازم، نوع انتخاب، اغلب به عناصر و اهمیت متن ثانویه بستگی دارد.

ج: چاپ با کیفیت؛ خب دیگه این بند نیاز به توضیح ندارد و معمولا پوستر فیلم را با کیفتی خوب چاپ می‌کنند.

ده نکته برای طراحی پوستر ایده‌آل

۲- اهتمام به کنتراست

شما برای جلب توجه ببینده به اندازه یک نگاه فرصت دارید، تضاد زیاد بین عناصر می‌تواند به شما کمک کند این کار را بکنید. یک پالت رنگ یکنواخت با شیب ملایم را فراموش کنید؛ با استفاده از رنگ و گزینه‌های تایپ یک طراحی جسورانه انجام دهید، طراحی پوستر را فرصتی مغتنم برای ترکیب رنگ‌های دیوانه کننده شمرده و انواع مختلف آنرا آزمایش کنید.

در مورد یک پس‌زمینه رنگ بزرگ نیز فکر کنید. بسیاری از اوقات طراحان با یک بوم سفید شروع به کار می‌کنند. اگر چاپگر شما اجازه می‌دهد، از یک پس‌زمینه با تعداد رنگ زیاد شروع کنید تا کار شما از بقیه برجسته‌تر شود.

۳- اندازه محل نصب و مکان آنرا در نظر بگیرید

دقت کنید: پوستر شما کجا قرار خواهد گرفت؟ این فاکتورها به چند روش از جمله اندازه پوستر (و احتمالاً نسبت ابعاد)، درهم‌ریختگی بصری در اطراف پوستر و افرادی که از آن بازدید خواهند کرد در نتیجه کار شما تاثیر خواهند داشت.

دانستن اینکه طراحی کجا به نمایش در خواهد آمد می‌تواند در نوع انتخاب رنگ‌ها و طراحی کمک تاثیر گذاری بکند. نه تنها به لحاظ تضاد بصری طراحی شما بلکه در ایجاد تضاد محیطی نیز دانستن آن مهم است به این فکر کنید که بطور مثال قرار است طرح شما روی یک دیوار سبز رنگ نصب شود خب شما در ترکیب رنگ بایستی طوری عمل کنید با محیط سازگار باشد و طرح تان با رنگ محیط ترکیب نشود.

۴- یک نسخه کوچک تهیه کنید

در حالی که طراحی پوستر در درجه اول یک پروژه چاپی است، نسخه‌های کوچکی که می‌توانند در مکان‌های دیگر نیز استفاده شوند را ایجاد کنید. این "اصل اولیه بازاریابی" را به یاد داشته باشید که شخص برای اینکه چیزی را بیاد بیاورد بایستی ۲۰ تصویر از آن در ذهنش نقش بسته باشد فلذا نسخه‌های متعدد پوستر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کنند.

* یک نسخه بمنظور انتشار در شبکه‌های اجتماعی تهیه کنید.

* یک کارت پستال و هم سایز آن درست کنید.

* یک نسخه قابل استفاده در وب تهیه کنید.

* نسخه‌ای ایجاد کنید که می‌تواند از طریق ایمیل ارسال شود.

ده نکته برای طراحی پوستر ایده‌آل

۵- از یک تصویر بزرگ استفاده کنید

عکس، منظره و متن فرقی نمی‌کند، انتخاب یک "تصویر غالب" مهم است و دقیقاً مانند متن، باید از فاصله دور قابل خواندن باشد.

هنگام طراحی پوستر، دقت کنید در چیدمان عناصر، به کلوزآپ، عناصر نزدیک چهره، عنصرهای تکی، تصاویر، چشم‌انداز مشترک، نقطه کانونی تیز، تایپو گرافی فریبنده، و وقتی نمای اصلی را انتخاب کردید در مورد عناصر لایه بندی دقت کنید. نوشته و تصاویر باید کنتراست لازم را داشته و به تنهایی قابل خواندن باشند.

۶- از فضای زیاد استفاده کنید

تعیین فضا وقتی مربوط به موضوع پوستر می‌شود، از فاصله اغراق‌آمیز بین عناصر استفاده کنید. در ابتدا ممکن است برای شما تا اندازه‌ای مضحک به نظر برسد، اما اهمیت آن زمان خوانش پوستر از فاصله دور معلوم می‌شود، فاصله‌گذاری اضافی باعث افزایش چشمگیر تاثیر بصری و خوانایی در فواصل خواهد شد.

چند مکان وجود دارد که اختصاص فضای اضافی به آنها می‌تواند در طراحی پوستر شگفتی‌های زیادی داشته باشد:

* بین حروف تکی. فاصله‌گذاری کم می‌تواند موجب کاهش دید در فواصل شود.

* بین خطوط متن.

* حاشیه‌های داخلی تابلو.

* بین انواع مختلف عناصر مثل تصاویر و متن.

* در اطراف مهم‌ترین عنصر طراحی که مایلید بیننده اول آنرا ببیند.

۷- فراخوانی برای اقدام

هدف هر پوستر این است که پیامی را به مردم منتقل کند. اغلب این "پیام‌ها" شامل دعوت اشخاص به چیزی مانند کنسرت، فیلم یا رویداد دیگری است. به همین دلیل فراخوانی برای عمل، مهم است. به همان روشی فکر کنید که می‌خواهید یک خط ارتباطی برای وب‌سایت یا نرم افزار ایجاد کنید به مراتب باید این پل ارتباطی در طراحی پوستر برجسته‌تر باشد.

تفاوت طراحی پل ارتباطی در وب و پوستر وسعت امکانات در "طراحی وب‌سایت" است در آنجا امکاناتی نظیر قابلیت تبادل نظر و ایمیل وجود دارد اما نمی‌توان از اینها در پوستر استفاده کرد. فراخوانی برای عمل اغلب اطلاعات رویداد یا نقطه تماس در طراحی پوستر است. هنگامی که می‌دانید کاربران چه کاری انجام می‌دهند زمانی که پوستر را می‌بینند، می‌توانید فراخوانی برای عمل را طراحی کنید. (برخی طراحان استفاده از عناصری مانند کد QR را دوست دارند تا کاربران را به اسکن کردن اطلاعات تشویق کنند، تنها در صورت محبوبیت در بازار از این ابزار استفاده کنید).

ده نکته برای طراحی پوستر ایده‌آل

۸- ایجاد تمرکز با تایپوگرافی

طراحی پوستر یکی از آن جاهایی است که شما می‌توانید واقعاً با "تایپوگرافی زیبا" دیوانه شوید. برخی از بهترین پوسترها با حروف و رنگ، بدون استفاده از تصویر و منظره ساخته شده‌اند.

برای تایپوگرافی همان اصول کلی را در ذهن داشته باشید که برای هر پروژه دیگری می‌خواهید، تایپوگرافی جایی نیست که بخواهید از ۱۰ نوع طرح حروف استفاده کنید بلکه بایستی از فونتی عریض، بزرگ در اندازه‌های مختلف، جسورانه و بارزتر استفاده کنید. تا بدست آوردن نتیجه دلخواه آزماتیش کنید.

لحن پروژه را با این گزینه‌ها تعیین کنید. از آهنگی که حالت مناسب برای رویداد را منتقل می‌کند استفاده کنید. ممکن است در ابتدا چالش‌برانگیز باشد اما می‌تواند یک تمرین کاملا توان افزا و انرژی زا باشد.

۹- از تکنیک چاپ سرد استفاده کنید

بسته به موقعیت و مخاطبین پوستر شما، ممکن است استفاده از یک تکنیک چاپ سرد بهتر باشد. کارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید روی کاغذ انجام دهید که امکان انجام آن با پروژه‌های دیجیتال وجود ندارد و این محدودیت ممکن است فرصتی عالی برای امتحان کردن چیزهایی مثل letterpress، screenprinting، foiling و یا استفاده از یک لایه فرابنفش باشد.

بسیاری از این تکنیک‌ها معمولاً برای پروژه‌های گران یا رویدادهای مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از استفاده از هر تکنیک خاص، با مسئول چاپ خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که می‌تواند طرح را با اندازه مورد نظر چاپ کند. زمانی که می‌خواهید از تکنیک‌های چاپ استفاده کنید، ملاحظات بودجه‌ای را در نظر بگیرید. برخی از فرآیندهای چاپ می‌تواند گران‌قیمت باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که از توان مالی کافی برخوردار هستید.

۱۰- از کار لذت ببرید

طراحی پوستر، جایی است که می‌تواند برای طراحان بسیار سرگرم کننده باشد. در حالی که چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد ولی در نظر بگیرید، این حوزه‌ای است که شما می‌توانید قوانین را شکسته و کمی دیوانه‌وار طراحی کنید.

بنابراین به دنبال آن بروید. سعی کنید کاری را بپذیرید که دوست دارید یا از آن فرصتی برای "یادگیری تکنیک جدید" و یا "افزایش مهارت طراحی" بهره ببرید. قوه تخیل خود را افزایش دهید تا طرح جدید و راه تازه ایجاد کنید. هدف از پوستر این است که توجه را از دور به خود جلب کند؛ پس خلاق شوید!

نکات مهم طراحی پوستر، از کار لذت ببرید

نتیجه‌گیری

در عصری که از طراحی برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی زیاد استفاده می‌شود. "هنر طراحی پوستر" یک فرصت تازه محسوب می‌شود. طراحی پوستر در عین سرگرم کننده بودن می‌تواند مهارت‌های طراحی شما را به چالش کشیده و افزایش دهد.

پوسترها می‌توانند تقریباً برای هر پروژه به روش‌های مختلفی کار کنند. اینها یک فرصت عالی برای تبلیغ هستند و می‌توانند منبع خوبی برای انتقال پیام شخصی یا شغلی به عموم مردم یا طیف خاصی از آنها باشند.

منبع سایت designshack با کمی تغییر

جهت طراحی پوستر با ما همراه و در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی:

روانشناسی رنگ: آیا رنگ بر احساس شما اثر می گذارد؟ 

هشت روند رنگ خیره‌کننده برای ۲۰۱۹