۴ اصل بنیانی در طراحی UI های عالی

بازدید : 89

اگر یک "طراح گرافیک" باشید، احتمال اینکه شما نیز یک طراح UI باشید، وجود دارد. طراحی UI همان چیزی است که سطح صفحه یک برنامه یا یک صفحه وب را زیبا می‌کند. طراحی رابط کاربری ، ترکیبی از سلسله مراتب بصری و طراحی گرافیکی است. به عنوان طراحان UI ، شما وظیفه ایجاد یک تجربه حسی عالی را برای کاربر دارید. برای اینکه بتوانید با موفقیت پیام یک علامت تجاری را به کاربر منتقل نمائید بایستی بتوانید با او یک ارتباط حسی برقرار نمائید.

۴ اصل بنیانی در طراحی UI های عالی

"طراحان UI "تلاش می کنند تا نه تنها یک تصویر از برندها را انتقال دهند بلکه به ارزش و کارایی محصول نیز می‌پردازند. برای اینکه بتوانید یک ساختار بصری منسجم ایجاد کنید، باید به این ۴ اصل اساسی طراحی UI توجه کنید.


۱- وضوح
رابط کاربری گرافیکی و سایر عناصر گرافیکی یک رابط، باید معنای واضحی داشته باشند. این که آیا شما در حال طراحی یک دکمه هستید یا به سادگی یک تایپ را برای طرح انتخاب می‌کنید، داشتن یک هدف مشخص و معلوم به شما کمک می‌کند تا تمام ابهامات مربوط به طراحی خود را از بین ببرید. کاربران باید بتوانند بطور مستقیم با رابط تعامل داشته باشند. این اغلب بدان معنی است که آنها هنگام استفاده از سایت به دنبال یک تجربه بی‌دردسر هستند. بنابراین، قابلیت استفاده قبل از زیبایی شناسی است.

هنگام طراحی یک عنصر UI ، مهم است که تصمیمات خود را در هر مرحله از طراحی واکاوی کنید. نظرخواهی از افراد ثالث در خصوص طرح‌تان به شما در کشف جنبه‌های مختلف طرح‌ و نیاز کاربر از یک رابط خوب و کارآمد کمک می‌کند. یک طراح خوب این را می‌داند و اغلب نیازمندی‌های مربوط به هر تصمیم طراحی را درک می‌کند. شما با درک کاربر خود و ایجاد یک رابط کاربر که هم بصری و هم لذت‌بخش است، می‌توانید تجارب همه جانبه‌ای ایجاد کنید.


۲- قوام
رابط‌ها به عنوان یک نقطه دسترسی بین کاربر و دنیای دیجیتال عمل می‌کنند. آنها باید با درك از الگوی رفتاری موجود در كاربران طراحی شوند. طراحی UI با گذشت زمان تکامل یافته است و کاربران نیز همینطور هستند. بنابراین داشتن نمایش‌های بصری مداوم که باعث ایجاد حس آشنایی و سازگاری می‌شود ، به ایجاد یک تجربه نامحسوس‌تر برای کاربر کمک می‌کند.

برای بیان این نکته، انتخاب کلمات و لحن شما هنگام ایجاد یک تجربه کاربری خوب اهمیت دارد. حفظ محتوا و متن مناسب نه تنها به شما کمک می‌کند تا درک کاربر از محصول را تحت تأثیر قرار دهید بلکه به موفقیت در ارسال پیام برند شما نیز کمک خواهد کرد. همین موضوع در مورد عناصر UI و سایر GUI (رابط کاربر گرافیکی) صدق می‌کند. ثابت نگه داشتن این عناصر و استفاده از تصاویری که توسط کاربران قابل درک است، به افزایش تجربه کلی کاربر کمک خواهد کرد.


۳- سلسله مراتب بصری
طراحان برای اینکه بتوانند یک نظم نسبت به طراحی کلی ایجاد کنند، باید عمیق‌تر درک کنند و از پیچیدگی‌های سلسله مراتب بصری و طراحی طرح استفاده کنند. چشم انسان به طور طبیعی به تصاویر چشم نواز جلب می‌شود و قادر است کاربر را به طور موثر درگیر کند، فلذا منطقی است که آنها با را خلاصه‌ترین مطالب به اهداف‌مان هدایت کنیم. از آنجا که چشم انسان اطلاعات را به صورت بصری درک می‌کند، بررسی‌ها نشان داده است که چندین عامل در اثربخشی کلی یک صفحه وب نقش دارند. نکات مهم و تاثیرگذار به آن بشرح زیر است.

الف: اندازه؛ هرچه این عنصر بزرگتر باشد، توجه بیشتری به آن می‌شود. بنابراین استفاده از اندازه های مختلف و مناسب برای ایجاد یک عنصر می‌تواند یکی از راه‌های جلب توجه کاربران باشد.

ب: رنگ؛ رنگ یک عنصر قوی در طراحی UI است. می‌توان از آن برای جلب توجه کاربران و ایجاد سلسله مراتب استفاده کرد که می‌تواند از طریق عناصر مختلف یک صفحه وب راهنمایی کند. رنگ‌های روشن‌تر نیاز به سایه‌های نرم دارند. سپس قسمت‌های تاریک می‌آیند. با استفاده از آنها می‌توان بخش‌های مختلف را بصورت خاص از هم جدا کرد. نکته اصلی در درک چگونگی شکل‌گیری رنگ، ادراک و بازی با ذهن کاربر است. به عنوان مثال، رنگ‌های روشن‌تر برای دکمه‌‎های CTA (دکمه فراخوان) یا هر عنصر UI دیگری که کاربر برای عملکردهای مربوط به کار روی آن باشد، مناسب‌تر است. سایه‌های نرمتر و پالر به عنوان رنگ پس زمینه بهترین کارایی را دارند. اینها می‌تواند به پیشرفت سایر عناصر UI و محتوای وب سایت کمک کند.

ج: تضاد؛ داشتن کنتراست شدید در عناصر UI به جلب توجه کاربران کمک خواهد کرد. این می‌تواند در خصوص برجسته کردن بخش‌های مختلف در طراحی مورد استفاده قرار گیرد.

د: توازن؛ قرار دادن محتوا به روش‌های خاص می‌تواند به اولویت بندی اهمیت وظایف برای کاربر کمک کند. طراحان با استفاده از ترکیبی از طول، اندازه، رنگ و کنتراست خط، محتوا را برای کمک به راهنمایی چشم ایجاد می‌کنند.

ر: الگوهای چشم؛ الگوهای Z و F الگوهای جهانی شناخته شده و ضبط شده‌ای هستند که پس از مطالعه حرکات چشم کاربر در هنگام ارائه صفحه، ایجاد شده‌اند. الگوهای Z معمولاً برای طرح‌هایی با تصاویر استفاده می‌شوند در حالی که الگوهای F برای محتوای سنگین متن بهتر کار می‌کنند. دانستن آنها و استفاده موثر از آنها می‌تواند در جذب کاربر به بخش‌های مطالب موجود در سایت کمک کند.

چهار اصل بنیادی در طراحی UI های عالی


۴- انتظارات کاربر و بازخورد معنی‌دار
رابط های خوب اغلب ایجاد می‌شوند تا کاربر بتواند راحت‌تر و سریع‌تر حرکت کرده و اشراف داشته باشد. به عنوان یک طراح، می‌خواهید کاربر ضمن مرور در صفحه وب خود، یک تجربه کاربری بصری و دلپذیر داشته باشد. این بدان معنی است که آنها باید هر زمان که تصمیم گرفتند به راحتی بتوانند وارد یا خارج شده و در قسمت‌های مختلف جابجا شوند. اگر کاربر مجبور باشد هر عملی که انجام می‌دهد را به دقت مطالعه کند، بنابراین تجربه کلی سایت به اندازه کافی موثر نخواهد بود. پیمایش باید واضح و آسان باشد. با ارائه نشانه‌های بصری، شما قادر هستید کاربر را از طریق صفحه وب راهنمایی کنید. پیش‌بینی پذیری بازخورد عامل مهم دیگری است که باید هنگام طراحی یک تجربه معنی‌دار در نظر بگیرید. هر عملی که کاربر در یک صفحه وب انجام می‌دهد باید با یک واکنش فوری انجام شود. عدم وجود چنین بازخوردی از کاربر نشان می‌دهد که عملکرد آنها مورد تأیید قرار نگرفته است.

UI Design یک تخصص به سرعت در حال رشد است و به عنوان طراحان وب، امروز شما وظیفه ایجاد نمای کلی، محسوس و سبک یک وب سایت را بر عهده دارید. هدف این است که طرحی هوشمندانه، متفکرانه، عمیق، با احساس و کاربرپسند ایجاد کنید که کاربر را در صفحات مختلف وب‌سایت راهنمایی کند. طراحی یک رابط با اصول فوق در طرح شما کمک می‌کند GUI های عالی ایجاد کنید که استفاده از آنها در عین سادگی و راحتی تاثیرگذار نیز باشد.ان‌شاءالله

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر:

۱۰ اصل اساسی در طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای

۵ نکته کلیدی برای حضور موفق و حرفه‌ای در فضای مجازی 

۶ اشتباه طراحان وب در تعامل با مشتری