۶ اشتباه طراحان وب در تعامل با مشتری

بازدید : 104

اگرچه اصلی‌ترین و مهمترین کار طراحان وب ، طراحی است ولیکن بدون رودربایستی اشتباهاتی که در ذیل این گفتار اشاره خواهم کرد را عموم طراحان در کار خود مرتکب می‌شوند، تعجب می‌کنید؟

ابتدای سخن عارضم من هرگز در طراحی ادعای بهتر از شما بودن را نداشته و ندارم و یا اینکه بگویم شیوه کار من بهتر است اما بدیهی است بجز دانش فنی و بروز بودن، کار با مشتری نیازمند مهارت و تجربه است که من به شش مورد آن اشاره می‌کنم.

۱- نداشتن یک قرارداد جامع

بیایید لیست را با یکی از مهمترین عناصر همکاری طراح و مشتری شروع کنیم.

هنگامی که من مشاغل طراحی وب را اداره می‌کردم، در مرحله ابتدای شروع کار، ما به قراردادها و سایر جنبه‌های قانونی کار توجه زیادی نمی‌کردیم. مشکل اصلی چنین نگاهی این بود که مشتری هر موق پول داشت دستمزد ما را پرداخت می‌کرد. این یک مشکل خیلی بزرگ در کار است حتی اگر شما بصورت انفرادی کار کنید و مساله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که شما دارای تیم بوده و می‌بایست بموقع حقوق آنها را پرداخت کنید.

در حال حاضر، من می‌دانم که اگر کسی پول برای پرداخت شما نداشته باشد، واقعاً نمی‌توانید کاری انجام دهید، اما می‌توانید برای جلوگیری از چنین وضعیتی کارهایی انجام دهید.

به عنوان مثال، قانونی که ما بعداً آن را اجرا کردیم این بود که نیمی از پول را بعنوان پیش پرداخت دریافت می‌کردیم. این عمل نشان می‌داد آیا مراجعه کننده مشتری واقعی است یا نه و ضمنا توان پرداخت دستمزد مارا دارد یا خیر. یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش اجبار مشتری به پیگیری سفارش و پای کار بودن است.

داشتن یک قرارداد با کیفیت، شما را از موارد دیگری جدا از مسائل مالی محافظت می‌کند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید در برخی از دارایی‌های توسعه تجارت سرمایه گذاری کنید، حتما با یک قرارداد جامع و متناسب شروع کنید.

اگر در حال حاضر بودجه استخدام یک حرفه‌ای را ندارید، به سایتی مانند "سایت قرارداد" بروید و بایگانی را جستجو کنید تا یک قرارداد "به اندازه کافی خوب" را پیدا کنید.

۲- عدم ارائه پشتیبانی

به غیر از ارائه دهنده میزبانی شما که پشتیبانی مشتری را ارائه می‌دهد، من معتقدم شما نیز بایستی حداقلی از خدمات پشتیبانی را بر عهده بگیرید.

وب‌سایت‌های مدرن تفاوت چندانی با سایر وب‌های مشابه به لحاظ نرم‌افزاری ندارند و مانند آنها، گاهی اوقات به یک یا چند دلیل از کار افتاده و از دسترس خارج می‌شوند و بیشتر وقت‌ها مشکل نه جانب شما بلکه از طرف میزبان می‌باشد اینجاست که بایستی وارد عمل شده و سریعا منبع مشکل را شناسایی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

با ارائه یک سال پشتیبانی رایگان، شما به مشتریان خود اطمینان داده و پیام مهمی را به او مبنی بر اهمیت کار برای شما به وی منتقل می‌کنید و این تضمینی خواهد بود بر کیفیت اطمینان‌بخش کارتان.

مشتری با این کار مطمئن می‌شود که صاحب یک سرویس خوب شده است  و برای شما نیز در آینده، مراجعین بیشتر و سفارشات جدید ارمغان آن خواهد بود.

به طور خلاصه، کیفیت خدمات پس از اتمام پروژه در طراحی وب اهمیت زیادی دارد.

۳- عدم تحقق نیازهای خاص محتوایی مشتری

بسته به هر پروژه جداگانه، مشتریان شما ممکن است خواهان عدم نمایش برخی از مطالب و قابلیت‌ها باشند این وظیفه شماست که ببینید آنها چه چیزی می‌خواهند.

این یک نظریه جسورانه است اما من فکر می‌کنم بیش از ۹۰% از کل وب‌سایت ها قادر به میزبانی و نمایش محتوای متن هستند. با این وجود، محتوا فقط متن نیست که این روزها در وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود.

حتی با اطمینان از اینکه می‌دانم شما به این موضوع واقف هستید اما در تعامل با مشتری بایستی بیان شود.

به عنوان مثال، اگر منظور از پخش جریان فیلم در هر نقطه از زمان باشد، ناحیه نمایش باید به اندازه کافی گسترده باشد. همچنین، فضای سفید زیادی را در اطراف گالری تصاویر و سایر اشکال رسانه تصویری اختصاص دهید. و اگر مشتری شما قصد دارد هر شکلی از محتوای صوتی را میزبانی کند، باید عناصر سفارشی برای ارائه متن و TOC ها (دستوراتی برای تعیین زمان اجرای برنامه و یا بخشی از برنامه) را نیز فراهم کنید.

اینها فقط چند نمونه است و من به آنها توجه می‌کنم تا توجه شما را به سمت هر نوع نیاز فردی که ارتباط تنگاتنگی با محتوا دارند، راهنمایی کنم.

۴- عدم استفاده از ابزارهای محتوای خارجی

ایده طراحی وب‌سایت‌ها با افزونه‌های وردپرس بسیار فراگیر است. به عبارت دیگر، هر زمان که این شانس را داشته باشید، باید از یک افزونه موجود برای ارائه یک عملکرد خاص استفاده کنید، نه اینکه خودتان آنرا از ابتدا طراحی کنید. اما من واقعاً می‌خواهم این مسئله را کمی بیشتر باز کنم.

به جز افزونه‌های وردپرس، می‌توانید نگاهی گسترده‌تر به آنچه در دسترس است، بکنید. از سایر ابزارهای خارجی استفاده کنید و سپس خروجی تولید شده آنها را در سایت نمایش دهید. چیزهایی که بلافاصله به ذهن می‌رسد عبارتند از:

ارائه دهنده - ابزاری برای ایجاد انیمیشن‌های بصری جذاب، ارائه‌ها و انواع محتوای تعاملی از طریق یک رابط کاربری آسان. بهترین چیز این است که ارائه دهنده یک HTML5 را تولید می‌کند، بنابراین نیازی نیست نگران ناسازگاری در هنگام ادغام آن با WordPress باشید.


MailChimp - سرویس خبرنامه ایمیل. اگرچه تعداد کمی از افزونه‌های خبرنامه برای وردپرس در دسترس است، اما با MailChimp (دارای قابلیت‌های کارآیی) تأثیر بهتری خواهید داشت، که این نیز خدمات بهتری را به مشتری شما ارائه می‌دهد. نمایش فرم های اشتراک MailChimp در وردپرس نیز بدون دردسر است.


Zopim - یک ابزار عالی چت آنلاین. این برنامه با هر وب‌سایت ادغام می‌شود تا یک جعبه چت بسیار خوب طراحی شده و به اندازه کافی کاربردی ارائه دهد.
البته اینها فقط نمونه‌هایی از ابزارهای موجود می‌باشد. شما می‌توانید با تحقیق موارد بیشتری که با ایده‌تان هم مطابقت داشته باشد پیدا کنید.

۵- شرکای غیر تخصصی


شبکه‌سازی و ایجاد مخاطبین جدید احتمالاً یکی از بهترین شیوه‌های کاری است که هر کارآفرینی می‌تواند انجام دهد. بگذارید برای شما مثالی بزنم. اگر شما یک طراح وب هستید و طراحی موضوعی است که شما انجام می‌دهید، با سایر گروه‌های کاری مانند: متخصصان سئو، مدیران رسانه‌های اجتماعی، نویسندگان مقاله، متخصصان بازاریابی و غیره با تخصص‌های مختلف همکاری کنید.

حسن شبکه‌سازی این است که شما مشتریان خود را در خصوص سایر نیازهایشان به دوستان خود معرفی کرده آنها نیز متقابلا با شما چنین خواهد کرد.

می توانید با جستجو در سایت هایی مانند LinkedIn یا حتی Google مخاطبین کارآمد را بیابید. اگر یک کارآفرین انفرادی هستید، در جستجوی کارآفرینان انفرادی نیز باشید. بنگاه‌های بزرگ کمتر در این زمینه با شما همکاری خواهند کرد.

۶- غفلت از خدمات ارزان

در آخر، من می خواهم در مورد "خدمات ارزان" صحبت کنم. این ایده بسیار ساده است و اساساً در مورد ارائه محصولات اضافی یا خدمات کوچک با هزینه‌ای بسیار اندک است.

خرید و فروش زمانی انجام می‌شود که معامله اولیه انجام شود و مشتری موافقت کرده است که پروژه خود را با شما شروع کند. این لحظه - درست بعد از اینکه مشتری بله گفت - مناسب برای ارائه برخی خدمات اضافی است که گران نیست، اما هنوز هم برای این مشتری خاص جذاب است.

برای یک طراح وب، این موارد می‌تواند از بین گزینه‌های مورد اشاره باشد: تنظیم حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، طراحی پس زمینه توییتر، آماده‌سازی آواتارهای رسانه‌های اجتماعی، تنظیم کل حساب‌های توییتر و ایجاد روابط توییتر، انتشار برخی از محتوای اصلی اولیه در وب سایت (محتوا مشتری شما می فرستد) یا تنظیم یک حساب Dropbox برای پشتیبان گیری وب‌سایت. واقعاً تعداد زیادی از امکانات وجود دارد.

دلیل اصلی که من به شما توصیه می‌کنم این کارها را انجام دهید این است که، در نگاه اول، از نظر مشتری شما هیچ تفاوتی با سایر طراحان ندارید. بنابراین با ارائه گزینه‌های متفاوت و مناسب و قابل اجرا از سایر رقبا پیشی بگیرید.

نظر شما در مورد لیست بالا چیست؟ همچنین، آیا موارد دیگری در تعامل با مشتری هست که بخواهید به لیست اضافه کنید؟

منبع: متن ترجمه مقاله کارل ک با کمی تغییرات است.

مطالب پیشنهادی:

هنر فروش بالا: ۵ نکته طلایی برای افزایش درآمد شما

۱۰ اصل اساسی در طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای

۴ اصل بنیانی در طراحی UI های عالی

۵ نکته کلیدی برای حضور موفق و حرفه‌ای در فضای مجازی

طراحی و برنامه‌نویسی رویای قرن ۲۱ام

بازی فکری ۳ بعدی روبیک