"طراحی" یک کسب و کار پیچیده، مرَّکب، سرگرم کننده و هیجانانگیز است.
برای یادگیری همیشه چیزهای زیادی وجود دارد، کارهای زیادی باید انجام دهید و در هنگام شروع کار باید موارد زیادی را در نظر بگیرید؛ نیازی به گفتن این واقعیت نیست که فناوری به طور مداوم در حال پیشرفت است، نرمافزارهای جدیدی منتشر میشوند و روندهای جدید به سرعت آتش در حال پیشرفت هستند. این روند حقیقتاً، غافلگیر کننده است.
بنابراین، نبایستی از این غافله عقب ماند. در این مقاله در خصوص ۲۰ اصل مهم طراحی بحث خواهیم کرد، امیدوارم استفاده از آنها با چاشنی خلاقیَّت برایتان راهگشا باشد. فلذا بیایید با حوصله و سرحال با هم در خصوص این اصول با هم گفتگو کنیم.
۱- خط
مطمئناً همه ما در خصوص نقش خطوط آگاهی لازم را داریم، اما تنها برای اطمینان، خطوط را میتوان مانند هر علامت خطی تعریف کرد. بنابراین، هنگامی که در مورد آن فکر میکنید، میبینید که تقریباً خطوط تشکیل دهنده همه چیز است. حتی این کلمات و متنی که اکنون میخوانید از هزاران خط مستقیم، منحنی و زاویه دار تشکیل شده است.
خطوط میتوانند بیانگر افکار خاصی نیز باشند. خطوط مستقیم میتوانند حس نظم و ترتیب را برانگیزند، خطوط موجدار میتوانند حرکتی ایجاد کنند و خطوط زیگ زاگ میتوانند حاکی از تنش یا هیجان باشند.
تکنیکی که در عکاسی زیاد استفاده میشود, استفاده از "خطوط هدایتگر" است که دقیقاً همان کاری را میکنند که ادعا میکنند؛ آنها چشم را هدایت میکنند. پیدا کردن و تاکید بر خطوط هدایتگر قوی در قطعه شما میتواند به شما اجازه دهد که چشم را به کل قطعه یا به نقاط کانونی مشخصی از آن هدایت کنید.
اجازه دهید به مثالی از خطوط هدایتگر در "طراحی وب" نگاه کنیم. این صفحه وب یک شبکه مورب با خطوط هدایتگر بسیار قوی دارد که شما را از بخشی به بخش دیگر، در یک شکل زیگ زاگ هدایت میکند.
با استفاده خوب و مناسب از خط میتوان یک سبک کاری عالی در خلق تصاویر بنا نهاد. این تصویر پوستر که توسط Ksenia Stavrøva برای شرکت پوشاک SNDCT طراحی شده را ببینید. طراح با استفاده از خطوط ساده سفید در ترسیم تصاویر و استفاده آنها در شکل کلی و منسجم، قابل فهم و جذاب اثری تاثیر گذار و متمایز خلق کرده است. برای ایجاد جلوهای دیدنی، بر استفاده از خط در تصاویر تأکید کنید.
خطوط، عناصر گرافیکی چند منظوره، ساده و موثر هستند. امروز در طراحی تان با استفاده از آنها آنها آزمایش کنید و ببینید چه چیزهای خوبی میتوانند به طراحی شما اضافه کنند!
۲- مقیاس
مقیاس گاهی به معنای واقعی کلمه بخش بزرگی از طراحی است. در یک تعریف جامع، "مقیاس برآورد وزن هر عنصر در طراحی است".
مقیاس میتواند به ما در "طراحی بهتر" و تصاویر تاثیر گذارتر کمک کند. به این فکر کنید که اگر قرار بود موشی را در کنار یک فیل بکشید، احتمالاً موش را خیلی کوچکتر از فیل ترسیم خواهید کرد، رعایت مقیاس کمک خواهد کرد بینندگان درک بهتری از نقاشی داشته باشند.
در این روش، مقیاس به ما کمک میکند تا امور را بهتر درک کنیم، اما مقیاس همیشه نباید مبتنی بر واقع گرایی باشد. شما میتوانید اندازه عناصر خود را به طور چشمگیری بزرگ یا کوچک کنید تا "جلوههای خیره کننده"ای ایجاد کنید و نشان بدهید که کدام قسمت از طراحی شما مهمتر از جاهای دیگر آن است.
به عنوان مثال، این پوستر را که توسط "رویای قرن ۲۱ام" طراحی شده را ببینید، در این پوستر، شخصیتهای موثّر به طرز چشمگیری در مقیاس بزرگتر ترسیم شدهاند.
در حالی که این مقیاس از لحاظ فنی مبتنی بر واقع گرایی نیست زیرا مطابق بر اندازه واقعی چهره افراد نیست، اما استفاده از مقیاسهای بزرگتر و کوچکتر به ببیندگان کمک میکند درک سریعتر و بهتری از اهمیت و جایگاه شخصیتها در یک اثر داشته باشند.
این مقیاس بندی عناصر برای نشان دادن اهمیتها اغلب "سلسله مراتب" بصری نامیده میشود که بعداً درباره آن بیشتر خواهیم گفت!
۳- رنگ
میدانم که واقعاً نیازی به سخن گفتن از اهمیت رنگ در طراحی نیست اما به هر حال به اتفاق داشتههایمان را در این زمینه مرور میکنیم. رنگ حال و هوای خاصی را به اثر میدهد، فضا، عواطف و حالات خاص را نشان میدهد. هر سایه دارای مفهوم خاص خودش است. به طور خلاصه، رنگ میتواند باعث شود یک "طراحی خوب" یا بد بشود.
باهم دو طرح تجاری را بررسی خواهیم کرد، ابتدا، ما یک طرح که توسط Smack Bang Designs برای محصلات جوان سازی پوست زنان 'Lite Luxe' طراحی شده است را ارائه میکنیم. این طرح برای رنگهای سبک، نرم و پاستیل انتخاب شده است. رنگهای سفید، خاکستریهای روشن، رنگهای نرم و یک رنگ پسزمینه، یک فویل مس - طلا، رنگهای انتخابی طرح را به آرامی مکمل یکدیگر میکند تا یک طراحی آرام، زیبا و زنانه را ایجاد کنند.
در مثال بعدی، طرح شرکت تجاری تولید آب میوه "Frooti" که توسط Sagmeister و Walsh طراحی شده است را داریم. بر عکس مثال قبلی در خصوص انتخاب رنگها که به آرامی خود را تکمیل میکنند این مارک تجاری یک پالت رنگی را انتخاب کرده است که به شدت متناقض است و یک طراحی بسیار پر جنب و جوش، پر انرژیتر و پرتحرکتر را ایجاد میکند.
رنگ یک اصل سادهای که محدود به نمایش کالاهای تجاری باشد، نیست، نقش رنگ به همه چیز، حتی به عکسها نیز گسترش مییابد. فیلترها و تنظیم کنندههای تصویر توانایی نامحدودی در تنظیم رنگ و عکسها را به ما دادهاند.
۴- تکرار
در مورد هر نام تجاری بزرگ مانند گوگل یا اپل فکر کنید، من مطمئن هستم که همه میتوانید نقش آرم آنها با رنگهایشان در ذهن خود ترسیم کنید، چرا تصویر آرم آنها بعضا با جزئیات آن در ذهن ما میماند؟ بله، درست حدس زدید، بخاطر تکرار!
تکرار، یک عنصر مهم در هنگام "طراحی آرم" است، هم از نظر حفظ علامت تجاری شما و هم از نظر پیوند دادن کالاهای شما به یکدیگر.
بیایید به یک نمونه تجاری از Michelle Wang نگاهی بیندازیم. همانطور که مشاهده میکنید، این علامت تجاری از یک پالت رنگی ثابت و "طراحی آرم" سازگار، با حاشیه مناسب و سازگار استفاده میکند.
"تکرار" یک عنصر اساسی در مورد برندسازی است اما میتواند برای طرحهای یکپارچه زیبا نیز مفید باشد. به عنوان مثال، تکرار یک عنصر کلیدی سبب خلق یک الگو و بافت زیبا میشود.
بعنوان نمونه این طرح بسته بندی که توسط Nastya Chamkina طراحی شده را ببینید که چگونه از تکرار برای "خلق یک اثر زیبا" استفاده کرده است. الگوها لازم نیست مانند پردههای خاکآلود گلدار قدیمی و خسته کننده باشد، میتوانند سرگرم کننده و مؤثر باشند. بنابراین، چرا از تکرار الگو در طراحی بعدی خود استفاده نمی کنید؟
۵- فضای منفی
به بیان ساده، فضای منفی یک "فضای خالی" است، منطقهای که بین یا اطراف عناصر تشکیل دهنده یک طرح، قرار دارد را فضای خالی گویند.
پیشرو راهگشای استفاده از فضای منفی MC Escher بود مطمئناً قبلا کارهای این هنرمند را دیده و حیرت کردهاید. در کارنامه کاری "اشر" آثاری وجود دارد که او هنرمندانه فضای منفی و مثبت را در یک اثر جمع کرده است. مانند این اثر حکاکی روی چوب با نام "Sky & Water I" که توسط وی خلق شده است.
ببینید چگونه اشر از فضای موجود بین پرندگان برای ایجاد شکل ماهی استفاده کرده است؟ این فضای منفی در محیط کار وجود دارد؛ با در نظر گرفتن تمام عناصر و فضای اطراف و بین طراحی فیزیکی و دستکاری در آن فضا برای شکل دادن به اثر جدید، زیرکانه و خلاقانه است، قبول دارید؟!
استفاده "استراتژیک و هوشمندانه از فضای منفی" میتواند به ایجاد طرحهای واقعاً خیره کننده و زیرکانه کمک کند.
۶- تقارن
از نظر علمی ثابت شده است، انسان به گونهای خاص مجذوب تقارن میشود. ما چهرهها، الگوها و نقوش متقارن را معمولاً جذابتر، موثرتر و زیباتر میبینیم.
از تقارن برای ایجاد یک "طراحی هماهنگ و متعادل" بسیار زیاد در "طراحی آرم"ها استفاده میشود. بعنوان مثال برخی از شرکتهای بزرگ که دارای آرم متقارن هستند عبارتند از: مکدولاند، تارگت و غیره.
البته تقارن همیشه گزینهای مناسب برای هر طراحی نیست و نباید هم باشد. یک خط خوب بین یک طراحی به نظر متعادل و متقارن وجود دارد و به نظر میرسد مانند اینکه یک طرف کپی و چسبانده شده در سمت دیگر طرح. بنابراین به جای تلاش برای دستیابی به تقارن کامل، در عوض "سعی کنید عناصر ظریف تقارن را در طراحی خود وارد کنید".
به عنوان مثال، در طراحی این کارت دعوت عروسی از تقارن بالایی استفاده شده است، اما کاملاً آینه نیست. در عوض، طراح تصمیم گرفته است تا تصاویر را متناسب با نوع و پیام به روشهای ظریف تنظیم کند که طراحی را بطور "متقارن متعادل و مرتب" نگه دارد، اما نه خیلی یکدست و آینهوار، با یک ظرافت، طرحی عاشقانه و متعادل را خلق کرده است.
تقارن همیشه به همان اندازه واضح نیست، گاهی ظریف است، گاهی اوقات حتی ممکن است متوجه آن نشوید. نمونه بارز "تقارن نامرئی" را میتوان در طراحی سرمقاله و به طور خاص بستههای متنی مشاهده کرد. هر مجلهای را که دم دستتان است را باز کنید و یکی از مقالههای آنرا ببینید، متوجه میشوید که ستونهای متن در صفحه تقسیم شدهاند، و این ستونها معمولاً به صورت متقارن برای حفظ خوانایی، نظم و همچنین جلوه بصری بضورت جذاب چیده شدهاند.
به طراحی این گزارش سالانه Brighten the Corners و Anish Kapoor دقت کنید، توجه به تقارن ستونهای متن که با آینه کاری آنها در هر دو طرف تکمیل شده به چه اندازه توجه را جلب میکند.
با کمی استفاده از تقارن در طرح خود میتوانید حس تعادل و نظم ایجاد کنید. بنابراین، دفعه بعد که شما طراحی یک انتشارات و یا در سایر طرحهایتان که قرار است انجام دهید، به "میزان تقارن" (مقدار آن) مورد استفاده خود، توجه کنید. اگر طراحی شما کاملاً مناسب به نظر نمیرسد، با کم و زیاد کردن تقارن در طرح خود آنرا بهینه و جذاب کنید.
۷- شفافیت
شفافیت گاهی اوقات به عنوان "ماتی" شناخته میشود، شفافیت به نحوه "دیدن" یک عنصر اشاره دارد. هرچه میزان شفافیت عنصر شما کمتر باشد، کمتر جلب توجه میکند و برعکس آن هر چه شفافیت بیشتر باشد از جاگاه بهتری در جلب توجه برخوردار خواهد بود.
بیایید به مثالی بپردازیم که از شفافیت استفاده میکند. در این نمونه شگفت انگیز توسط Jack Crossing اشکال مختلفی از رنگها، اندازهها با شفافیتهای مختلف، یک "تصویر واقعاً زیبا" را خلق کرده است. به این ترتیب، تنظیم و کنار آمدن با اثرات شفافیت میتواند به شما اجازه دهد تا بر روی لایهها و شکلهای خود به روشی منحصر به فرد و چشمگیر تأکید کنید.
شفافیت همچنین یک "تکنیک عالی" برای ایجاد "حس حرکت در تصاویر استاتیک" است. به عنوان مثال، این پوستر را که توسط Filippo Baraccani، Mikko Gärtner و Lorenz Potthast طراحی شده را ببینید، تصاویر مختلفی را با سطوح مختلف شفافیت لایه بندی میکند تا جلوهای دلانگیز و حس حرکت ایجاد کند.
شفافیت فقط به تصاویر دیجیتال محدود نمیشود. از شفافیت در طراحی کارت دعوت نیز استفاده میشود و به آن جلوهای بینظیر و جذاب میبخشد. توجه کنید که طرح شما روی چه چیزی چاپ خواهد شد سپس میزان شفافیت و کدری آنرا در نظر بگیرید و از ایجاد خلاقیت با آن نترسید.
۸- بافت
طراحیهای گرافیکی تمیز، تند و شفاف میتواند فوقالعاده باشد، اما گاهی اوقات، کاهش این اِلمانها با استفاده از بافت میتواند نتیجه بهتری بدهد. بافت(تکسچر) میتواند زیبایی جالب، عمق و قابلیت لمس به طراحی شما اضافه کرده و بر "جذابیت بصری" آن بیفزاید.
با این حال، مانند بسیاری از موارد، حتما از این روش در اعتدال استفاده کنید، زیرا بافت بیش از حد میتواند به سرعت طراحی شما را تحت الشعاع قرار دهد. به یاد داشته باشید: یک خط ظریف مابین شیک و ساده و قدیمی و کهنه وجود دارد.
استفاده بیش از حد یا نابجا از بافت باعث تیره و چرکین شدن اثر شده و سایر اِلمانهای آنرا نیز تحت تاثیر قرار میدهد، مطمئناً خواهان چنین چیزی نیستید، ممکن است بافتهای لایهبندی برای شما مناسب باشد، اما اگر به دنبال راهی هستید که بتوانید از بافت به شکلی سادهتر و مناسب استفاده کنید، با ما همراه باشید.
اجازه بدهید به نمونهای در این خصوص نگاهی بیندازیم که از بافت به گونهای استفاده میکند که قطعه را تقویت می کند. این طراحی زیبا و چاپی توسط "رویای قرن ۲۱ام" با استفاده از بافت بگونهای الهام بخش و جذاب ترسیم شده است. توجه کنید که استفاده از بافت خشن، زننده نیست بلکه زیبایی این قطعه را به عنوان یک کل تقویت میکند و به آن یک حس مطلوبتر، اصیل و مدرن میدهد.
این کارت ویزیت توسط شرکت evolvebranding برای شرکت KINGSTONE، با استفاده از بافت نقش برجسته و تایپوگرافی طراحی شده است، استفاده درست از بافت، به آن حس ملموس و واقعی میدهد، با استفاده صحیح از بافتها و ترکیب آن با سایر عناصر می توانید یک طراحی خلاقانه و به یاد ماندنی که بین مردم نیز برجسته باشد، داشته باشید.
۹- تعادل
داشتن تعادل در زندگی یک امر بسیار مهم و ضروری است و به همان اندازه در "دنیای طراحی" نیز اهمیت دارد.
یکی از راههای رسیدن به تعادل، اندیشیدن به این نکته است که هر یک از عناصر مورد استفاده دارای چه وزنی در طراحی شما است. از بستههای متنی گرفته تا تصاویر، بلوکهایی از رنگها، اندازهها، شکلها و " وزن " آنها نسبت به اِلمانهای دیگر صفحه، در تعادل بایستی این موارد را در نظر بگیرید.
یک تکنیک خوب این است که تصور کنید طراحی شما به عنوان یک مدل سهبعدی چاپ خواهد شد. آیا میخواهد بایستد یا اینکه بطرفی متمایل خواهد شد؟
یک نوع دیگر تعادل، "تعادل نامتقارن" است، که کمتر به معکوس کردن، چپ و راست، بالا و پایین میپردازد بلکه بیشتر در مورد توزیع، اندازه و تراز کردن عناصر به گونهای که وزن آنها واقعی به نظر برسد میپردازد. بیایید به یک مثال نگاه کنیم.
این قطعه مرتعش از مقیاس و توزیع هوشمندانه عناصر برای ایجاد یک طراحی متوازن استفاده میکند. توجه داشته باشید که چگونه این قطعه از چپ به راست و بالا به پایین از طریق تعیین اندازه عناصر به دست میآید. با متوازن کردن دستهای از تصاویر با گروهی از تصاویر متمایز.
۱۰- سلسله مراتب
سلسله مراتب در طراحی بسیار شبیه به سلسله مراتب در فرهنگ است، زیرا هر دو براساس عقاید بسیار مشابه ساخته شدهاند. در صدر مقیاس سلسله مراتب، ما مهمترین چیزها را داریم، روئسای جمهور. این عناصر باید "لباسهای" بسیار پر زرق و برق بپوشند و توجه بیشتری را به خود جلب کنند.
این مثالها را از مجله A2 بررسی کنید که سه روش مختلف برای نشان دادن اهمیت عنوان / تیتر را نشان میدهد، از نمونههای ظریفتر تا سمت مثالهای بزرگ و جسورانه. هر روشی را که انتخاب میکنید، مطمئن شوید که مصرف کنندگان میتوانند بلافاصله بدون فکر کردن به این عنوان اشاره کنند.
ردیف بعدی سلسله مراتب ما وزرا قرار دارند، عناصری که هنوز هم مهم هستند، اما اهمیت آنها به همان اندازه رئیس جمهور نیست. اینها مواردی مانند زیرنویسها، نقل قولها، اطلاعات اضافی است. اطمینان حاصل کنید که این موارد برجسته و قابل توجه است، اما نه به اندازهای که تیتر اصلی را پوشش بدهند باید طوری قرار گیرند که مشخص شود در جایگاه دوم اهمیت جای گرفتهاند.
و در مرحله آخر "مقیاس سلسله مراتب" مردم عادی قرار دارند، عناصر فروتنانه طرح شما که حداقل مقدار جلوه بصری را گرفتهاند، معمولاً مواردی مانند متن تنظیمی، اطلاعات کم اهمیتتر، پیوندها و غیره را شامل میشود.
نگاهی به این پوستر "حفاظت از محیط زیست" که توسط "رویای قرن ۲۱ام" طراحی شده بیندازید. شما به راحتی میتوانید عنوان که همان پیام اصلی پوستر میباشد، زیر عنوان(دعوت به حفاظت از سیاره) و سپس سایر اِلمانهای کم اهمیتتر مثل نقش برگ در جذب گاز CO2 و سایر موارد را که در درجه اهمیت کمتری قرار دارند را ببینید.
البته سلسله مراتب فقط به این نوع از محتوا محدود نمیشود. تصاویر نیز دارای سلسله مراتب هستند، کمی فکر کنید، پیشتر در مورد مقیاس صحبت کردیم. عناصر بزرگتر، رنگارنگتر یا متمرکزتر تصویر شما در مقایسه با عناصر کوچکتر، کسل کنندهتر و کم اهمیت، سلسله مراتب بالاتری دارند.
۱۱- تضاد
کنتراست(سایه روشن) اغلب کلید جادویی برای ساختن "طرحهای انفجاری" شماست، که مورد تقاضای (گاهی ناامید کننده) بسیاری از مشتریان طراحی است.
در یک تعریف بسیار ساده، "تضاد میزان تفاوت بین دو عنصر در طراحی شماست".
برخی از اشکال مختلف تضاد عبارتند از: تاریکی در مقابل روشنایی، ضخامت در مقابل نازکی، بزرگ در مقابل کوچک و غیره.
کنتراست تأثیر بسیار خوبی در خوانایی و جلوه بصری دارد، مهمترین دلیل آن این است که چرا رمانها و بسیاری از نشریات دیگر، متون سیاه خود را با پسزمینه سفید چاپ میکنند؟ تصور کنید اگر آنها با استفاده از خاکستری روشن بر روی زمینه سفید چاپ میشدند چه اتفاقی میافتاد؟ کنتراست آن بسیار کم و خوانش آن نیز سخت میشد. بنابراین، اگر از این روش استفاده میکنید، حتماً آن تضاد را مرتفع کنید.
به عنوان مثال، به این پوستر که توسط onathan Correira طراحی شده نگاه کرده و به نحوه استفاده از تضادها در چیدمان تصاویر، حروف و رنگهای آنها توجه کنید. از آنجا که این تصویر به دو قسمت تقسیم شده است، یک طرف عمدتا سبز و سمت دیگر خاکستری تیره است، نوع رنگ مطابق آنها تنظیم شده است تا اطمینان حاصل شود که هر طرف قابل خواندن است.
تصور کنید اگر "نیویورک" به همان رنگ "نمایشگاه دوچرخه" طراحی میشد، کنتراست بسیار کاهش مییافت و خواندن آن نیز بسیار سختتر میشد.
کنتراست فقط یک عنصر سبک یا تقویت کننده خوانایی نیست، بلکه میتواند برای جلب توجه عناصر خاص طراحی شما نیز عمل کند. این روش در "طراحی وبسایت" بسیار استفاده میشود، بیایید نمونهای از صفحه فرود "roya21.ir" را بررسی کنیم.
ببینید که چگونه در این طراحی کنتراست تصویر صفحه فرود کم شده است تا کادر سفید روشن مربوط به پیوندهای ورود را در مقابل پس زمینه متمایز کند. این تضاد عمدی به جلب توجه فوری به فراخوانی اصلی عمل (که مستقیماً به یکی از صفحات اصلی وبسایت پیوند دارد) کمک میکند.
بنابراین، با توجه به عناصر خاصی در طراحیهای خود چه پوستر، چه "طراحی وبسایت" از تضاد استفاده کنید تا طرحهایتان به صورت بصری "خیرهکننده" شود.
۱۲- کادر بندی
درست مانند کاری که در عکاسی و کارهای هنری انجام میدهیم، کادر بندی در طراحی نیز بسیار مهم است. ما معمولاً از نظر عکاسی به فریم بندی فکر میکنیم؛ آنچه را که بایستی در کادر باشد یا نباشد، ولیکن کادر به همان اندازه در طراحی نیز اهمیت دارد.
کادرهای فیزیکی مانند کادرهای نوشته یا عناصر ترسیمی میتوانند جلوه بصری عناصر شما را در طراحی افزایش داده و نگاهها را به آن جلب کنند.
به عنوان مثال، بیایید این طرح منو را که توسط Trevor Finnegan طراحی شده را بررسی کنیم، هدف در این کادربندی جلب توجه ببیننده به دو بخش مجزای فرصت کسب وکار میباشد و نمیخواهد هیچ یک از بخشها از دید بیننده مغفول بماند. چنین روش سادهای برای برجسته کردن عناصر خاصی از طراحی شما میتواند تأثیر بزرگی داشته باشد.
لازم نیست همیشه برای کادر بندی از عناصر گرافیکی استفاده کنید. اگر شما با المانهای عکاسی کار میکنید، چرا از آنها برای چارچوب طراحی خود استفاده نمیکنید؟ این پوستر که از اشیا تصادفی برای ایجاد یک چارچوب برای کادر بندی اضافه استفاده میکند را بررسی کنید. در این روش، توجه شما به قطعهای که مسئول کادر بندی هم هست جلب شده و سپس چشم را مستقیماً به سمت تکههای بسیار مهم حرکت میدهید، جالبه نه؟!
۱۳- شبکه
به یک شبکه طراحی مانند پایه و اساس یک خانه فکر کنید؛ این اولین قدم مهم برای ایجاد یک محصول نهایی کاربردی و زیبا در طراحی شما است. شبکه برنامهای است که به سازنده-طراح میگوید چه عناصری با طراحی شما هماهنگ است و پیام هر عنصر در طراحی چیست؟
شبکهها عناصر نامرئی هستند و معمولاً هم نامرئی میمانند. آنها از تعداد مشخصی از ردیفها و ستونها تشکیل شدهاند که میتوانید عناصر خود را در برابر هم تراز کنید. شبکهها میتوانند به شما کمک کنند تا محتوای شما به ترتیب، مرتب، منظم، خوانا و به نظر خوب برسد.
بیایید چند نمونه از سامانههای مختلف شبکه را بررسی کنیم.
به عنوان نمونه به این طرح شبکه ۵ ستونی "مجله طراحی" که توسط Nikola طراحی شده نگاه کنید. توجه داشته باشید که چگونه بعضی از عناصر در یک ستون قرار دارند، در حالی که برخی دیگر بیش از دو، گاهی اوقات سه ستون دراز میشوند، اما طراحی به عنوان یک کل به نظر میرسد شسته و رفته، تمیز و به خوبی تراز شده است.
برای کمی انعطاف پذیری بیشتر، میتوان ستونهای بیشتری اضافه کرد.
مثالی دیگر از نیکولا از مجله طراحی، این تصویر نشان میدهد که چگونه یک شبکه دوازده ستونی میتواند هنگام تراز کردن عناصر خود، انعطاف پذیری بیشتری به شما بدهد. یک بار دیگر، توجه داشته باشید که چگونه برخی از عناصر بسیاری از ستونها را میپوشانند، در حالی که برخی دیگر فقط در دو قسمت قرار دارند. به شبکه در طراحی تنها به عنوان خطوطی که باید در داخل آنها رنگ کنید فکر نکنید بلکه به عنوان مجموعهای از دستورالعملهای ساده برای کمک به شما در خلق یک طراحی خیره کننده نگاه کنید.
بنابراین، یک شبکه پیدا کنید که متناسب شما و طراحی تان باشد و از آنجا حرکت کنید.
خب اکنون متوجه شدهایم که شبکه چیست، چگونه به نظر میرسد و کار میکند، بیایید به نمونههای دنیای واقعی شبکههای کار نگاهی بیندازیم. این مثال زیر را که توسط Matt Willey طراحی شده را بررسی کنید و سعی کنید بفهمید که او از چند ستون در شبکه این طرح استفاده کرده است.
سه مورد را تخمین زده اید؟ یا شاید شش؟ در هر صورت، این مثال دارای یک سیستم شبکه مشخص و بارز است که هر عنصر در آن تراز شده است و باعث میشود طرحی جالب، شسته و رفته و جذاب ایجاد شود.
شبکهها انعطاف پذیر، سازگار و بینهایت مفید هستند، بنابراین برای طراحی بعدی خود یکی از آنها را استفاده کنید و ببینید چه کاری میتواند برای شما انجام دهد!
۱۴- تصادفی
تاکنون ما در مورد تراز و نظم صحبت کردهایم. اما، در مورد طرحهای ارگانیک، آشفته و تصادفیتر چطور؟ تصادفی نقش بزرگی در طراحی بازی میکند، اما نوع خاصی از تصادفی بودن است. بیایید آن را "طراحی تصادفی" بنامیم.
تفاوت بین «طراحی تصادفی» با سایر اشکال تصادفی، هدف و اجرای آن است. طراحی، باید با هدف اصلی شما ارتباط باشد؛ این طرح چه چیزی برای گفتن به بینندگان آن دارد؟ آیا آن را به روشی واضح بیان میکند؟ چگونه میتوانم ارتباط را قویتر کنم؟
به عنوان مثال، اجازه دهید نگاهی به طرحی بیندازیم که از این نوع طراحی استفاده میکند به گونهای که به راحتی میتواند تصادفی تلقی شود اما هدف و نیت دارد. این پوستر توسط heathkillen برای فیلم 'قاتل درون من' از حروفی از نوع خراشیده و دست ساز استفاده کرده است و در جایی که از "طرح حروف" استفاده میکند، حروف و کلمات به صورت پراکنده و نامنظم قرار می گیرند.
این قطعه نوعی کار دستی را لایه بندی میکند و آن را به روشی کاملاً تصادفی قرار میدهد که بعضیها معتقدند این نوع کار مانع خوانایی میشود. اما، عمل طراح کاملا هدفدار بوده است؛ او میخواسته روحی نا آرام و آشفته را به تصویر بکشد.
در این طراحی بین "طراحی تصادفی" و "طرح تصادفی" یا اتفاقی تفاوت وجود دارد. اگر این طرح به پوستری برای یک فیلم شاد مخصوص کودک در مورد حیوانات بود، به نظر میرسید تصادفی است و به هیچ وجه پیام صحیحی را منتقل نمیکند. اما، در این حالت، طراحی تصادفی، مضامین با فیلم کاملاً ارتباط برقرار میکند.
همچنین نگاهی به این طرح که توسط lauraberglund طراحی شده بیندازید که از یک درجه تصادفی برای ایجاد یک اثر ارگانیک و شبیه به کولاژ استفاده میکند. در حالی که به نظر میرسد این قطعه به یک صفحه منتقل شده است و فوراً آشفته و نامنظم به نظر میرسد، کمی که به آن با دقت و توجه نگاه کنید، خواهید دید که در واقع قوانین متعددی را در طراحی رعایت میکند.
توجه کنید که چگونه هر اِلمان به طور استراتژیک چیده شده است، خطوط هدایتگر برای هدایت چشم اطراف قطعه اجرا شدهاند، و یک تعادل انتخابی بین رنگ، بافت و عکاسی وجود دارد.
این طرح Juan Camilo Corredor را بررسی کنید. این طراحی برای نشان دادن تصادفی بودن، با اشکال عجیب، بافتها و تصاویر عجیب و غیر عادی و مرتب در روشهای جالب انتخاب شده است.
این طراحی تصادفی به نظر میرسد، اما اگر عناصر آن را تشریح کنید، متوجه خواهید شد که قسمتهای خاصی از طراحی، روی هم تراز شدهاند (شکل آبی چپ به طور کامل با شکل نوکتیز سبز در کنار آن همخوانی دارد، و غیره)، طرح به جریان چشم در صفحه کمک میکند، و حتی برخی اشارات به وجود یک شبکه در محل کار اذعان دارد.
نکته این است، لازم نیست همه چیز مرتب و منظم باشند تا به عنوان طرح طبقه بندی شوند. نمایش "تصادفی" و بازی با چند طرح آوانگارد میتواند "موثر و فوقالعاده سرگرم کننده" باشد.
یک بخش از طراحی خوان کامیلو را در نظر بگیرید و عناصر را به روشهای عجیب و غریب تغییر دهید، یک دم از a را بردارید، سر مرغ را برش بزنید، اما با آگاهی از "اصول طراحی" و هدف کلی خود سعی کنید این کار را انجام دهید.
۱۵- جهت
یکی از جنبههای بسیار مهم در طراحی "نحوه حرکت چشم در طرح" است، گاهی اوقات آنرا "جریان" نیز مینامند. چشم شما در طول صفحه چگونه حرکت میکند؟ آیا خوانندگان شما دقیقاً میدانند باید به کجا نگاه کنند؟ آیا مسیر حرکت چشم آنها منطقی است؟
محققان ماهیت دقیق "عادات و الگوهای حرکتی چشم" ما را تشریح کردهاند. نگاهی به این تحقیقات ردیابی حرکت چشم که توسط گروه Nielsen Norman انجام شده است بکنید، آنها مسیر حرکت چشم مردم را در حالی که صفحات وب را مشاهده میکنند، دنبال کرده تا الگوی حرکتی چشم در حین خواندن را ترسیم نمایند. نتایج زیر را بررسی کنید.
این مطالعات نشان داد که الگوی رایج برای حرکت چشم، شکل "E" یا "F" در هنگام مشاهده صفحات وب است، بنابراین قرار دادن محتوای برتر شما در سمت چپ صفحه یا در امتداد بالا بهترین جای گذاری شما است. الگوی رایج دیگری که چشم آنرا ردیابی میکند ، شکل "Z" است، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است.
در مجموع، ایده کلی این است که چشم به طور طبیعی از گوشه سمت چپ بالا به گوشه سمت راست پایین، به شکل "جاروب" حرکت میکند[۱].
با این حال، به جای طراحی ۱۰۰ % بر اساس این الگوها، سعی کنید "جریان و مسیر طراحیهای خود را بصورت موردی تطبیق دهید". فقط به خاطر داشته باشید که چشم به سمت چپ بالا جذب میشود و مسیر خود را از آنجا به پایین هدایت میکند.(تحقیقات جامع در خصوص الگوهای حرکت چشم را میتوانید در اینجا مشاهده و مطالعه کنید)
بیایید به مثالی بپردازیم که کاربرد متمایز و مؤثر از جهت دارد.
این طرح که توسط Atelier Martino و Jaña طراحی شده با بافتن متن در امتداد منحنیها و شکلهای تصویر، به روشی بسیار روان و طبیعی دید را هدایت می کند. عنوان و تاریخ ابتدا به ما نشان داده میشود(به لطف استفاده از سلسله مراتب) و هنگامی که ما اطلاعات را میخوانیم و تصویر آن در ذهن شکل میگیرد، چشمانمان باقی میماند تا از طریق قطعه جریان یابد.
بنابراین، به طور خلاصه، این "جریان و جهت" بینندگان را تشویق میکند که این طرح را مطالعه کرده و تحلیل کنند در حالی که به طور همزمان تصویر آن در ذهنشان شکل میگیرد.
۱۶- قوانین
قوانین، این موضوعی است که مطمئناً بحثهای زیادی را برانگیخته و طراحان را به دو دسته تقسیم کرده است؛ نیمی اعلام میکنند که هیچ گونه التزامی در طراحی وجود ندارد، بخش دیگری اعتقاد دارند موارد زیادی بعنوان اصل در طراحی وجود دارد و از لحاظ فنی، هر دو دسته درست میگویند.
مانند هر مهارت، چیزهایی وجود دارد که باید یاد بگیرید و این با قوانین کلی همراه است. مواردی مانند: اطمینان حاصل کنید که طرح شما قابل خواندن است، یادگیری طراحی هسته، عدم استفاده از تصاویر پیکسلی و غیره. اینها "مبانی طراحی" هستند، مواردی که به شما کمک میکند تا یک طرح اساسی داشته باشید.
اما، همانطور که بسیاری استدلال میکنند، هنگامی که این قوانین را یاد گرفتید، قطعاً زمان آن رسیده است که آنها را بشکنید.[۲]
بیایید به نمونهای نگاه کنیم که عمداً قوانین را به شکلی بزرگ میشکند. این پوستر که توسط Shahir Zag طراحی شده، به طور عمد برخی از قوانین تحریریه کاردینال را میشکند تا یک شوخی (بسیار واقعی) ایجاد کند.
نمونه دیگر از قانون شکنان که مطمئناً در طول ماجراهای طراحی خود با آن روبرو میشوید David Carson است. کارسون یک طراح گرانج[۳] برای نشریاتی از قبیل مجله Ray Gun بود که در آنجا ویترین الگوهای تکان دهنده، پویا و خمشی را تولید کرد که امروزه نیز مورد تحسین واقع میشوند.
یکی از داستانهای جالب درباره کارسون ، طرح وی برای مصاحبه با نوازنده برایان فری است. با خواندن مطالب و تصمیم گیری در مورد اینکه مصاحبه بسیار کسل کننده است، کارسون تصمیم گرفت کل مصاحبه را در Zapf Dingbats (یک فونت مبتنی بر نماد Wingdings) انجام دهد و آن را کاملاً غیرقابل خواندن کند. پخش زیر را بررسی کنید.
کارسون در طراحی معتقد بود، "اشتباه نکنید، خوانایی لازمه ارتباط نیست".
کارسون و سایر طراحان قانون شکن اغلب تصمیم دارند با شکستن قوانین، ایدههای مختلفی را به شما منتقل کنند. پوستر "میگرن" توسط شهیر زاگ که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، به منظور شوخی قوانین را میشکند و کارسون قوانین را میشکند تا بتواند در مورد آن مصاحبه اظهار نظر کند.
بنابراین، در حالی که خوانایی کمی به خطر میافتد، اما قطعا ارتباط و قدرت انتقال پیام چنین نخواهد بود.
پیروی از قوانین و شکستن آنها هرکدام جای خود را در دنیای طراحی دارند. همه چیز را با کمی نمک در نظر نظر بگیرید و تا آنجا که می توانید بیاموزید تا بتوانید قوانین را به روش صحیح بشکنید و خم کنید و یک چشمه به یاد ماندنی ایجاد کنید.
۱۷- جنبش
آیا تاکنون شنیدهاید یا دیدهاید که شخصی، نقاشی یا یک اثر هنری را اینگونه توصیف کرده باشد که "حرکت زیادی به سمت آن" داشته است؟ شما ممکن است ابتدا با این توضیحات به اشتباه بیفتید، آخه مگه میشه؟ چگونه یک نقاشی ثابت حرکت میکند؟ اما، این "حرکت بخش بزرگی از هنرهای تجسمی از جمله طراحی گرافیک است".
پیش از این در مورد "جهت و جریان طراحی" با شما بحث کرده بودیم، این عوامل نقش زیادی در "حرکت طراحی" شما دارند. اگر طرح نهایی شما از بالا به پایین، از چپ به راست ، گوشه A به گوشه B و غیره جریان خوبی داشته باشد، طرح شما "راحت" حرکت میکند.
اما در مورد مواردی که میخواهید به یک عنصر به معنی واقعی حرکت بدهید چطور؟ شاید شما یک توپ داشته باشید که میخواهید در حال حرکت باشد و یا اتومبیلی که میخواهید بزرگنمایی بزرگراه را نشان دهید. روشهای زیادی وجود دارد که میتوانید این نوع حرکت را به تصویر بکشید، بنابراین بیایید چند نمونه از آنرا بررسی کنیم.
ابتدا، ما شفافیت داریم. ما به طور خلاصه در مورد اینکه چگونه با شفافیت و کدری میتوانید حرکت را برای طراحیهای خود ایجاد کنید قبلا صجبت کردیم، اما بیایید کمی عمیقتر آنرا بررسی کنیم.
این نمونه آرم که توسط Vladimir Mirzoyan طراحی شده، با استفاده از اشکال هندسی تیز و شفافیتهای مختلف بر حول یک محور، میخواهد حالت بالهای یک مرغ مگسخوار را در پرواز نشان دهد. اثر ساده همپوشانی این عناصر یک حس تمیز، هوشمندانه و ماهرانه ایجاد میکند.
به همین ترتیب، این طرح پوستر پیشنهادی توسط Alan Clarke را برای بازی های المپیک ۲۰۱۲ بررسی کنید. این پوستر با لایه بندی اشکال ساده و مختلفی از کدریهای مختلف، حس قوی از سرعت و حرکت ایجاد میکند.
حرکت را میتوان از طریق اثر تاری دید. این مثال را بررسی کنید که "اثرات تاری حرکتی" را به یک عنصر طراحی استاتیک معمولی اعمال میکند.
این مثال، یک جلد کتاب که توسط طراحان آلمانی(Anzinger, Wüschner, Rasp,) طراحی شدهاست، یک تاری فریبنده برای لبهها و گوشههای حرف اعمال میکند تا توهم حرکت را ایجاد کند.
و در نهایت میتوان حرکت را از طریق خطوط حرکت نیز به دست آورد. این موارد معمولاً در طنزها و تصاویر نشان داده میشود، وقتی یک شخصیت هنری فرار میکند یا سریع میرود. بنابراین، از این ایده تصویر سازی ذر طراحی استفاده کنید و از خطوط حرکتی نهایت استفاده را ببرید. بیایید مثالی بزنیم.
این مثال زیر توسط Matt Chase از خطوط حرکتی کاملاً دقیق بر روی "آینده" برای نشان دادن حرکت استفاده میکند. یک روشی لطیف اما مؤثر در ارائه یک لبه پویا و نشان دادن حرکت.
۱۸-عمق
عمق یک "اصل مهم و هیجانانگیز در دنیای طراحی" است. حتی با وجود مسطحترین زمینهها، شما میتوانید حس "توهم عمق" ایجاد کنید، به گونهای که طراحی شما نمایشگر بیش از دو بعد باشد.
خب چگونه ما یک توهم عمق در طرحهای خود ایجاد کنیم؟ تکنیکهای زیادی وجود دارند که میتوانید برای نشان دادن عمق در طراحی خود از آنها استفاده کنید.
اولین تکنیک، "سایه" احتمالاً رایجترین تکنیک عمقدهی به طراحی است. سایهها "شیاطین کوچک طراحی" هسنتند، زیرا آنها همیشه به صورت خطی شکل نیستند، گاهی اوقات آنها کشیده شده، خم شده و پیچ و تاب میخورند. بنابراین، یک تکنیک خوب هنگام کاوش در استفاده از سایه، "مشاهده سایههای دنیای واقعی" است، ببینید نور چگونه در نقاط مختلف به اشیاء مختلف برخورد کرده و چگونه تاثیر میگذارد، سعی کنید آنرا در طراحی وارد کنید.
بیایید به نمونهای بپردازیم که نشان دهنده استفاده مؤثر از سایهها برای ایجاد عمق است. این پوستر برای نمایشگاه کتاب توسط Dominique Schmitz از سایههای زیادی به روشهای مختلف و چالش برانگیز اما بسیار واقع گرایانه استفاده میکند. نگاهی به نحوه ارائه هر سایه متفاوت و مناسب برای هر عنصر داشته باشید. واقعگرایی در کار سخت است اما اغلب نتیجه آن ارزشمند است!
یک تکنیک دیگر "هم پوشانی عناصر خاص" است. این امر ظاهر مسطح را کاهش میدهد و باعث میشود که همه چیز لایهلایه و در سطوح و ردیفهای متفاوت به نظر برسد.این طراحی Fabian De Lange را بررسی کنید که چگونه عناصر گرافیکی خاصی را با نوع دیگری از عناصر (حاشیه سفید) ترکیب کرده و نمای لایهای با عمق کافی را به آنها میدهد.
تکنیک دیگر بازی با "دورنما"(پرسپکتیو) است، تکنیکی که اغلب به عناصر "جلوه سه بعدی" میبخشد. با تنظیم چشم انداز عناصر خاص، میتوانید توهم ارتفاع گرفتن به آنها داده و عمق فوری ایجاد کنید. بیایید یک مثال در این زمینه را با هم ببینیم.
در این پوستر الهامبخش Neil Stevens، حروف را کمی به سمت راست کشیده و به آنها شکل و عمق مشخصی میدهد. این یک روش ساده برای ترسیم سایه زدن و تنظیم چشمانداز هر عنصر به منظور ایجاد "طراحی پویا و جذاب" است.
البته در طرف دیگر طیف، کاهش عمق در طراحی شماست. این یک سبک جدید بوده و با عنوان "طراحی مسطح" شناخته میشود.
یکی از کاربران شناخته شده طراحی تخت اپل است. در سپتامبر ۲۰۱۳، اپل سیستم عامل جدیدی را به بازار عرضه کرد که مملو از طراحی جدید بود، که اساساً تمام جلوههای مخروطی و سایههای رها شدهای را ایجاد میکرد که باعث ایجاد عمق میشد و آنها را جایگزین آیکونهای نرم افزار، صفحه نمایش و غیره کرده بود.
۱۹- تایپوگرافی
تایپوگرافی احتمالاً یکی از "بزرگترین مبانی طراحی" است. تایپ چیزهای زیادی برای ارائه دارد (بعضی اوقات به معنای واقعی کلمه) و روشی که شما برای اجرای نسخه خود چه در عنوان، چه بدنه و حتی متون انتخاب میکنید.
سعی کنید همیشه به منبعی که انواع طرح حروف(فونت) و روشهای مختلف تایپوگرافی را شرح میدهد برای الگو برداری و استفاده در زمان طراحی دسترسی داشته باشید!
بیایید به نمونهای از تایپوگرافی صفحه نمایش بپردازیم. کسانی که شما نمیشناسید، طرح نمایشگرها اساساً به طراحیهای رقابتی سبکتر و جذابتر اشاره دارد. به عناوین پوستر فیلم، عناوین مجله و غیره فکر کنید.
این طرحهای منتشر شده Benjamin Bours در مجله را ببینید، هر کدام از عناوین بصورت پیچیده و مؤثر طراحی شدهاند. این تایپوگرافی برجسته و دقیق نمایشی بوده و برای پخش طراحی شده است.
بعد، نسخه بادی را داریم. اکنون، در دنیای طراحی نسخه بدن(بادی) دو گروه داریم عدهای طرفدار استفاده از serif هستند و عدهای دیگر طرفدار sans-serif و هر کدام بر سر خوانایی آنها بحثهای مفصلی دارند.
بنابراین حق با کدام است؟ خوب، هر کدام از اینها برای در اولویت استفاده قرار گرفتن دارای ضعفهایی هستند، serif برای چاپ مناسب است و sans-serif برای " طراحی وبسایت " بهترین گزینه است. بگذارید تصمیم درباره آن را به مشاهده این اینفوگرافیک خارق العادهِ UrbanFonts حواله دهیم.
پس از تصمیم گیری بین سریف یا سانسریف، مرحله دقیق و گاه وقت گیر چگونگی تنظیم طرح میرسد.
به این مثال از اشتباهات تایپی توجه کنید!
به این نکات در تایپ توجه داشته باشید:
> عناوین خود را متناسب(Kern) کنید.[۴]
> اطمینان حاصل کنید که نسخه بدن شما برای سطحی که روی آن چاپ میکنید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد.
> سعی کنید در یک طرح از طرح حروفهای زیاد استفاده نکنید.
> مرتبسازی نزولی، سادهترین راه برای خواندن برای بدنههای بزرگ از نوع متن است.
> اگر به کیفیت کار شک دارید آن را چاپ کنید (شما اغلب میتوانید حروفچینی ناشیانه را وقتی که روی صفحه است اصلاح کنید).
وقتی صحبت از تایپوگرافی میشود، یکی دیگر از موانع جهش، "هنر ترکیب انواع طرح حروف" است. در حالی که آسان به نظر میرسد، گاهی اوقات نیز میتواند چالش برانگیز باشد. بیایید به نمونهای بپردازیم که به خوبی شکلهای مختلف را ترکیب میکند.
در طراحی این صفحات برای 99U Magazine تنها از چند روش مختلف استفاده شده اما آنها را در یک مجموعه کامل از روشهای مختلف ترکیب میکند. موثر و شیک! آن را بررسی کنید.
۲۰- ترکیب
ترکیب یک نقطه خوب برای پایان دادن به هر اصل دیگری است که مورد بحث قرار دادهایم.
"ترکیببندی" به آرایش کلی عناصر در طراحی شما اشاره دارد، زمانی که میخواهید در مورد آن صحبت کنید، کمی کسل کننده به نظر میرسد، اما در واقع یکی از اجزای بسیار سرگرم کننده طراحی است. این جایی است که شما میتوانید بازی کنید، آزمایش کنید و یک طرح خوب پیدا کرده و در نظر بگیرید.
همان طور که ذکر شد، ترکیببندی در واقع همان جایی است که در تمام ۱۹ عنصر قبلی بحث کردهایم. شما میتوانید از مقیاس، تکرار، تایپوگرافی، خط، تصادفی و غیره برای ایجاد چیدمان منحصر به فرد، موثر و مناسب استفاده کنید.
بیایید چند طرح را بررسی کنیم و ترکیب آنها را مشخص کنیم. ابتدا این خبرنامه ایمیلی برای J.Crew را در اختیار داریم. این طراحی، تمرکز بر روی "۳۰" را با استفاده از مقیاس و عمق برای برجسته کردن آن قرار میدهد. همچنین با استفاده از سلسلهمراتب و قرار دادن آن در وسط صفحه، توجه را به سمت خود جلب میکند و آن را بزرگتر از نوع دیگر میسازد و آن را چارچوببندی میکند.
اینها تنها چند تکنیک هستند که در این طراحی ساده اجرا میشوند. توجه داشته باشید که همه آنها در این روش خاص به هم میرسند تا یک طراحی قوی، جذاب و موثر ایجاد کنند.
یک مثال دیگر؛ این بار، پوستری که توسط Lab B Design Office طراحی شده است. در این طرح از روشها و "اصول طراحی" مشابه، مانند روشهای قبلی استفاده شده است، اما نتیجه بسیار متفاوتی را ارائه میدهد. این طرح با استفاده از مقیاس و عمق با تغییر مقیاس بندی بلوکهای قطعه و قرار دادن آنها در اطراف و پشت عکس، عمق ایجاد میکند. همچنین از سلسله مراتب به شدت استفاده میکند و آنها را با استفاده از قابها و تصویر ترکیب میکند.
به طور کلی، با استفاده از ترکیبات، تکنیکها و مطالب مختلف، میتوانید میزان نامحدودی از چیدمان را ایجاد کنید.
مثل زمان یادگیری، از ابتدا به همه چیز فکر کنید، مثل نتهای موسیقی "دُ، رِ، می". هنگامی که همه چیز را به صورت جداگانه تنظیم کردید، میتوانید از ترکیبهای مختلفی از آن نتها استفاده کنید تا تقریباً هر آهنگی را که مد نظرتان است را ساخته و اجرا کنید.
جدا از استعاره Sound Of Music، بیایید برخی از نکات و ترفندهای سریع را برای تسلط بر ترکیب خود، بررسی کنیم. در اینجا موارد مهمی وجود دارد که باید هنگام ترکیب به آنها توجه کرد:
> آیا طرح متعادل است؟
> آیا طرح دارای سلسله مراتب منطقی است؟
> آیا چشم در صفحه براحنی و منطقی حرکت میکند؟
> آیا پیام اصلی طراح به مخاطبان منتقل میشود؟
نتیجه
طراحی یک کسب و کار پیچیده، قاعدهمند، فنی و پر از تکنیک است. برخی از آنها را میتوانید از دیگران بیاموزید و برخی از آنها را باید به تنهایی یاد بگیرید.
هر قاعدهای را که خواندهاید با مقداری خلاقیت در جایی که مناسب میبینید بکار بگیرید و هر زمان که تشخیص دادید نتیجه دلخواه را نمیدهد رهایش کنید. طراحی یک زمینه دائما در حال تغییر و تحوّل است و هر موقعیتی متفاوت، منحصر به فرد و هیجان انگیز است.
اما، مبتدیان عرصه طراحی، این ۲۰ اصل را در نظر داشته باشید. هر زمان که خارج از خانه هستید، به پوسترها، منوها و علائمی که میبینید توجه داشته باشید و سعی کنید آنها را بررسی کنید که از کدام اصول طراحی و چگونه استفاده میکنند. یک "چشم طراحی" ایجاد کرده و از روشهای جالب استفاده از این تکنیکها یادداشت ذهنی (یا فیزیکی) داشته باشید و در زمانهایی که نیاز داشتید از آنها استفاده کنید.
به طور کلی، از آن لذت ببرید. بازی کنید، آزمایش کنید، اما با هدف و دقت انجام دهید. موفق باشید!
نویسنده: Mary Stribley با کمی تغییر
اگر از این مقاله و محتوای آن خوشتان آمد و تکنیکهای آن بدردتان خورد ما را با ارسال نظر آگاه کنید.
[۱] فراموش نکنیم این الگوی مطالعاتی مربوط به کشورهای لاتین زبان میباشد و بر اساس خط نوشتاری ما میبایستی این الگوی حرکتی از سمت راست به چپ باشد.
[۲] منظور خلاقیت در طراحی است.
[۳]گرانج (grunge) ناجور و کثیف؛ این سبک طراحی جمع متضادها میباشد مانند خشن و ملایم.
[۴]Kern تنظیم فضای بین دو کاراکتر در تایپ است. هدف کرنینگ ایجاد توازن در فضای بین هر کاراکتر است، بهگونهای که بر تناسب و جذابیت آن افزوده شود.
در صورت نیاز به طراحی وبسایت، پوستر و برنامهنویسی تحت وب با ما در تماس باشید.
مطالب پیشنهادی:
روانشناسی رنگ: آیا رنگ بر احساس شما اثر می گذارد؟