وحدت در طراحی: ایجاد هماهنگی بین عناصر طراحی

بازدید : 806

یک خانه متفرق نمی‌تواند سرپا بایستاد.؛ آبراهام لینکلن

وحدت در طراحی: ایجاد هماهنگی بین عناصر طراحی

خانه‌ای که لینکلن به آن اشاره داشت، ایالات متحده، کمی قبل از آغاز جنگ داخلی بود. به قول لینکلن، آمریکا کشوری نیمه برده و نیمه آزاد بود. دو شکل بسیار متفاوت در ساختار یک کشور. لینکلن در ادامه درباره کشور گفت:

این ساختار دو پارچه بایستی تبدیل به یک کشور برای همه شود.

اکنون ما می‌دانیم که آمریکا به کشور "همه" تبدیل شده است و امیدوارم همه ما موافق باشیم که ایالات متحده برای "همه" شد.

نکته لینکلن فراتر از اوضاع سیاسی-اجتماعی آن زمان است. ایالات متحده، یک خانه است. یک طرح نمی‌تواند وقتی تقسیم شود بایستد، زیرا هر بخش به دنبال اهداف خود خواهد بود.

در طراحی نیز برای رسیدن به هدف واحد لازم است به فکر وحدت در طراحی باشیم.

وحدت در طراحی چیست؟

۱- وضعیت یا کیفیت یکی بودن؛ مجردی
۲- وضعیت یا کیفیت مطابقت؛ هماهنگی

ایده اصلی پشت این طرح، ایجاد عناصری است که از یکدیگر پشتیبانی کرده و همگی با هم به سمت یک هدف مشترک کار می‌کنند و از دادن پیغام‌های مختلط اجتناب می‌کنند. عناصر طراحی شما باید به نظر برسد که به یکدیگر تعلق دارند و به طور دلخواه در صفحه قرار نمی‌گیرند.

دو نوع وحدت وجود دارد که ما با آنها در ارتباط هستیم.

> وحدت بصری؛ به عنوان مثال گروهی از عناصر که همه با یک محور مشترک تراز شده‌اند.
> وحدت مفهومی؛ به عنوان مثال ممکن است تصویری از یک الماس، یک عمارت و یک کپه پول در اطراف مفهوم ثروت متحد شوند.

وحدت، معیاری برای چگونگی تعادل عناصر صفحه در کنار هم است. بیننده باید از طریق وحدت ابتدا کل و سپس مجموع اجزای سازنده آن را ببیند.

ایجاد وحدت شبیه به برند سازی است. شما ابتدا تعیین می‌کنید که طراحی به چه صورت خواهد بود، نام تجاری چه چیزی خواهد بود و بر این اساس عناصری را خلق یا نمایش خواهید داد که موجب تقویت طراحی یا برند تجاری می‌شود. به ثبات پیرامون یک پیام اصلی فکر کنید.

چرا وحدت مهم است

یک جمله اطلاعات بیشتری را از صفحه در مقایسه با کلمات اتفاقی منتقل می‌کند. یک پاراگراف اطلاعات بیشتری را نسبت به جملات تصادفی در صفحه نشان می‌دهد. نظم و سازمان به انتقال پیام شما کمک می‌کند. وحدت منجر به نظم و سازماندهی بیشتر می‌شود.

هدف از طراحی، برقراری ارتباط یک پیام واحد یا شاید یک پیام اولیه و ثانویه است. در طراحی هرچه عناصر شما بیشتر متحد شوند در ارتباط گیری با پیام شما بهتر عمل خواهند کرد و آنوقت طراحی شما احساس کامل بودن و داشتن یک ایده واحد را منتقل خواهد کرد.

وحدت، طراحی شما را هم از لحاظ بصری و هم از نظر مفهومی نگه می‌دارد. بر مفهوم و مضمون پیام تأکید کرده و به انتقال پیام شما به خواننده شما کمک می‌کند. عناصر شما از طریق وحدت برای جلب توجه با یکدیگر رقابت نمی‌کنند بلکه آنها برای تقویت پیام شما با یکدیگر همکاری می‌کنند. از طریق اتحاد، طراحی شما در قالب یک قطعه کامل، به عنوان یک کل و نه گروهی از بخش‌های مختلف دیده خواهد شد.

وحدت به یک طرح نظم می‌دهد. با این وجود وحدت بیش از حد می‌تواند کسل کننده و بی‌جان باشد. تنوع علاقه و انرژی را به یک طرح می‌افزاید. تنوع بیش از حد نیز باعث ایجاد هرج و مرج در طراحی می‌شود و خواندن آنرا دشوار می‌کند. بایستی بین وحدت و تنوع، تعادل ایجاد کرد.

وحدت و تنوع می‌توانند با هم کار کنند. به عنوان مثال، طرح نوشته صفحه اصلی شما می‌تواند در اندازه بزرگتر و متفاوتی از سایر فونت‌های متن بوده و با متن و تصاویر اطراف آن تنوع ایجاد کند. با استفاده از همان اندازه، طرح نوشته و رنگ در تمام عناوین صفحه در سایت، شما وحدت را در طراحی کلی وب‌سایت دوباره لحاظ می‌کنید.

چگونه طرح‌های متحد تری بسازیم؟

برای ایجاد وحدت در طراحی خود، باید ایده روشنی از آنچه در تلاش برای برقراری ارتباط هستید داشته باشید. اگر نمی‌دانید که هدف و ایده شما چیست، نمی‌توانید عناصر طراحی را حول محور آن هدف و ایده متحد کنید.

هنگامی که شما می‌خواهید ارتباط برقرار کرده و روی آن متمرکز شده و از آن منحرف نشوید، همه مواردی که در طراحی خود می‌گنجانید باید مضمون و مفهوم کلیدی را تکمیل کرده و در خدمت اهداف کاربردی طرح باشند. استفاده از یک تصویر در صفحه بخاطر جذابیت آن منجر به وحدت نمی‌شود بلکه استفاده از تصویری که مضمون موضوع طراحی را تقویت کند موجب وحدت می‌شود.

ما می‌توانیم از "اصول اصلی طراحی" مانند، تضاد، تکرار، تراز و نزدیکی استفاده کنیم تا در رسیدن به وحدت بصری در طراحی به ما کمک کند.

> کنتراست؛ تنوع درون وحدت را اضافه می‌کند.
> تکرار؛ چیزهایی که شبیه به هم هستند بیشتر با هم مرتبط هستند.
> تراز وسط؛ عناصری که دارای یک محور مشترک هستند بیشتر به یکدیگر مرتبط هستند.
> پیشروی؛ اشیاء که به یکدیگر نزدیکتر هستند، بیشتر به هم مرتبط هستند.

به همین ترتیب، انتخاب  تصاویر، رنگ‌ها، سبک و غیره باید همه از لحاظ مفهومی با ایده اصلی طراحی ما مرتبط باشند. اگر می‌خواهید یک پیام باز داشته باشید، منطقی نیست که همه عناصر طراحی خود را با بسته‌های قالب محصور کنید. ایجاد یک چیدمان باز با فضای سفید زیاد منطقی‌تر خواهد بود.

مهم نیست که چقدر تلاش کنید طراحی شما ۱۰۰٪ به یک ایده واحد برسد. ما همه آنچه را که می‌بینیم، متفاوت تفسیر می‌کنیم. همه ما در طراحی، نتیجه یک عمر مشاهده و ادراک‌مان را بکار می‌بریم.

از اندیشه خود استفاده کنید. به طرح نگاهی کرده و از خود بپرسید که آیا همه عناصر با ارتباط منطقی دارد یا نه؟ ناوبری که به آن رسیده‌اید ممکن است بسیار عالی به نظر برسد، اما اگر به مفهوم کلی کمک نکند، احتمالاً بهتر است به نفع ناوبری که باعث تقویت مفهوم می‌شود، کنار بگذارید. شما می‌توانید از یک ناوبری عالی در پروژه دیگری استفاده کنید.

آزمون نهایی و ایده‌آل وحدت در طراحی این است که، طرحی داشته باشیم که نتوان چیزی به آن اضافه ویا از آن کم بکنیم. رابطه بین تمام عناصر شما باید چنان قوی و درست باشد که تغییر هر چیزی باعث ایجاد اخلال در طراحی شود، این ایده آل است. آیا واقعاً می‌توانید چنین کمالی را خلق کنید؟ احتمالاً نه و بخشی از هر طرح، دانستن زمان درست اتمام کار است.

همیشه به عناصری که در صفحه قرار می‌دهید فکر کنید. چرا آنرا اضافه می‌کنید؟ چرا تصمیم گرفتید که آن را در یک طرف صفحه بر خلاف طرف دیگر قرار دهید؟ چرا آن رنگ، فونت، اندازه، تصویر را انتخاب کردید؟ همیشه این سؤالات را از خود بپرسید و فکر کنید که چگونه انتخاب‌های شما، ایده کلی شما را برای برقراری ارتباط تقویت می‌کنند.

خلاصه مبحث

وحدت وقتی عناصر شما موافق هم باشند، وجود دارد. وحدت را می‌توان مهمترین هدف هر طراحی دانست. تا کل طراحی خود را برجسته‌تر از اجزای آن بکنید.

از اصول طراحی مانند تکرار، تراز و نزدیکی استفاده کنید تا وحدت بصری را به طراحی خود اضافه کنید و از تضاد برای اضافه کردن تنوع و علاقه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هر تصویری که استفاده می‌کنید از نظر مفهومی با موضوع شما موافق است.

از طریق وحدت، طرح‌های شما بیشتر و مؤثرتر ارتباط برقرار می‌کنند.

نویسنده: Steven Bradley با کمی تغییر

مطالب پیشنهادی:

الگوهای چیدمان طراحی بر اساس حرکت چشم کاربر

نقش تعادل در طراحی پوستر

اصول و عناصر طراحی

روانشناسی رنگ: آیا رنگ بر احساس شما اثر می گذارد؟