اصول طراحی

بازدید : 186

اصول طراحی به طور گسترده قوانین، دستورالعمل‌ها، تعصبات و ملاحظات طراحی قابل اجرا است که طراحان با صلاحدید آنها را اعمال می‌کنند. متخصصان بسیاری از رشته‌ها، از جمله علوم رفتاری، جامعه شناسی، فیزیک و ارگونومی، پایه و اساس اصول طراحی را از طریق دانش و تجربه انباشته شده خود فراهم می‌کنند.

اصول طراحی

اصول طراحی، قوانینی با راه گریز

اصول طراحی بخش‌هایی از توصیه‌های شما هستند که می‌توانید طرح‌هایی با کاربرد آسان و لذت بخش را تهیه کنید. شما هنگام انتخاب، ایجاد و سازماندهی عناصر و ویژگی‌های کار خود، آنها را اعمال می‌کنید. اصول طراحی بیانگر عصاره دانش محققان و دست اندرکاران در زمینه‌های طراحی و  رشته‌های مرتبط است. وقتی آنها را اعمال می‌کنید، می‌توانید پیش بینی کنید که کاربران چگونه به طراحی شما واکنش نشان می‌دهند. (تشکر عمیق یا طرحی مزخرف) مثالی از اصولی است که شما برای غیر متخصص طراحی می‌کنید و به همین دلیل هر کاری که کاربران شما ممکن است تجربه کنند را به حداقل می‌رساند.

در طراحی تجربه کاربر (UX) برای به حداقل رساندن بار شناختی کاربران و زمان تصمیم‌گیری، ضروری است. نویسندگان "اصول کلی طراحی" معتقدند اصول طراحی باید به طراحان کمک کند تا راه‌هایی برای بهبود قابلیت استفاده، درک تاثیر، افزایش درخواست، آموزش کاربران و اتخاذ تصمیمات موثر در طراحی پروژه‌ها بیابند. برای اعمال موثر اصول طراحی، شما به درک قوی از "مشکلات کاربران" و یک دید خوب برای اینکه چگونه کاربران راه‌حل‌های شما را خواهند پذیرفت، نیاز دارید.

به عنوان مثال، شما برای رعایت اصل سلسله مراتب بصری خوب، به طور خودکار از یک نسبت وزن هدر به متن ۳ به ۱ استفاده نمی‌کنید. این نسبت یک قاعده استاندارد است. در عوض، قانونی که ممکن است شما برای اجرای سلسله مراتب خوب به کار ببرید این باشد که "متن باید به آسانی خوانده شود". برای پیش بینی نیازهای کاربران، باید از اختیار خود استفاده کنید، به عنوان مثال، در مورد نحوه هدایت چشم کاربر با استفاده از تقارن یا عدم تقارن قضاوت می‌کنید. در نتیجه، شما اصول را با هر مورد تطبیق داده و با توجه به نیازهای کاربران با گذشت زمان، تجربه کاملی را ایجاد می‌کنید.

"طراحی یک مونولوگ نیست بلکه یک مکالمه است" (Whitney Hess مربی و مشاور طراحی UX)

انواع اصول طراحی

طراحان برای پرداختن به رفتارهای اساسی انسان از اصولی نظیر دید، مشاهده و یادگیری استفاده می کنند. ما از برخی اصول طراحی برای راهنمایی اقدامات استفاده می کنیم. تجربه‌های عملی طراحی دکمه‌ها نمونه‌ای از آن است. به این ترتیب، کاربران را در تجربیات یکپارچه کنترل می‌کنیم.

ده "فرمان" یاکوب نیلسون رهبر قابلیت استفاده:

* کاربران را از وضعیت سیستم با بازخورد مناسب مطلع کنید.
* اطلاعات را به ترتیب منطقی و طبیعی تنظیم کنید.
* اطمینان حاصل کنید که کاربران به راحتی می‌توانند اقدامات را خنثی‌سازی و از نو انجام دهند.
* استانداردهای سازگار را حفظ کنید تا کاربران بدانند بدون نیاز به یادگیری ابزارهای جدید چه کاری باید انجام دهند.
* در صورت امکان از خطاها جلوگیری کنید. هر کجا که نتوانستید این کار را انجام دهید، به کاربران قبل از اقدام هشدار بدهید.
* کاربران را مجبور نکنید گزینه اطلاعات و غیره را به یاد داشته باشند.
* سیستم‌ها را انعطاف پذیر کنید تا افراد تازه کار و متخصصین بتوانند کم و بیش روی آنها کار کنند.
* طراحی را با زیبایی شناسی و مینیمالیسم در ذهن داشته باشید* با وسایل غیر ضروری درهم نریزید.
* برای اشاره مشکلات و راه‌حل‌های احتمالی پیام‌های خطای ساده ارائه دهید .
* در صورت لزوم منابع عیب‌یابی آسان را برای جستجو ارائه دهید.

ویتنی هس، متخصص همدلی[۱] می‌افزاید:

۱- بر سر راه کاربران مانع یا وقفه ایجاد نکنید بلکه مسیرها را واضح و استفاده از آن را آسان کنید.

۲- گزینه‌های کم اما لازم را ارائه داده با تعدد گزینه‌ها مانع ایجاد نکنید.

۳- کاهش عوامل حواس‌پرتی؛ اجازه دهید کاربران وظایف را به طور متوالی انجام دهند، نه به طور همزمان.

۴- موضوعات مربوط به یک خوشه را در کنار هم ارائه کنید.

۵- یک سلسله مراتب بصری با پویش آسان داشته باشید که نیازهای کاربران را منعکس کند، با مواردی که معمولاً در دسترس است.

۶- پیدا کردن چیزها را آسان کنید.

۷- با نشانه‌ها مسیر را به کاربران نشان دهید.

۸- زمینه را فراهم کنید؛ نشان دهید که همه چیز چگونه با هم ارتباط دارد.

۹- از اصطلاحات حرفه‌ای اجتناب کنید.

۱۰- طراحی را کارآمد، ساده و جذاب کنید.

۱۱- از پیش فرض‌های عاقلانه استفاده کنید؛ وقتی گزینه‌های از پیش تعیین شده و خوبی را در نظر می‌گیرید، به حداقل رساندن تصمیمات کاربران و افزایش کارایی کمک می کنید.

۱۲- کاربران را معطل نکنید، از پاسخ سریع رابط کاربری اطمینان حاصل کنید.

۱۳- توجه به سهولت و جذابیت بسیار در طراحی حیاتی است. موجب اشتیاق کاربران برای تعامل بیشتر می‌شود.

۱۴- بهره‌وری را در طراحی لحاظ کنید؛ اگر عنصری بر تجربه کاربردی و جذابیت کاربر نمی‌افزاید، آنرا فراموش کنید.

۱۵- با سازوکارهای ناوبری، ساختار سازمانی و غیره سازگار باشید تا یک طراحی پایدار، قابل اعتماد و قابل پیش‌بینی داشته باشید.

۱۶- اولین تصویر خوب را ایجاد کنید .

۱۷- قابل اعتماد و باور کردنی باشید؛ با طراحی اطمینان بخش شک و تردید را در کاربران از بین ببرید.

[۱] همدلی: همدلی یعنی توانایی درک تجربة دیگران از نظر هیجانی. اساسا، یعنی خودتان را به جای شخص دیگر بگذارید و همان احساساتی را پیدا کنید که او دارد. اصطلاحِ همدلی ابتدا در سال ۱۹۰۹ توسط روانشناسی به نام ادوارد بی تیچنر معرفی شد. روانشناسی به نام هربرت اسپنسر پیشنهاد کرد که همدردی عملکردی انطباقی دارد و به بقای گونه‌ها کمک می‌کند.

منبع: interaction-design با کمی تغییر

با ما همراه و در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی:

۹ فن‌آوری وب که باید هر توسعه دهنده وب بداند

تحقیقات کلمات کلیدی برای SEO

۹ راهکار برای افزایش اطمینان بیشتر به فروشگاه شما

مهارت‌های مورد نیاز طراحی وب پیشرفته در آینده