اِلمانهای یک طرح را باید به عنوان قطعات زنده و متحرک که برای روایت یک داستان ترکیب شدهاند، دید. برای شروع به کار طراحی ابتدا باید اصول طراحی را فرا گرفته، بر آن مسلط شده و سپس با استفاده از نبوغ خود طرحهای خلاقانه ابداع و سبک کاری خود را پیریزی نمایید، با ما همراه شوید تا در این خصوص بیشتر صحبت کنیم.
طراحی توسط رویای قرن ۲۱ام
۷ اصل طراحی
طراحی از آنجا که باید یک هدف داشته باشد با هنر متفاوت است. از لحاظ بصری، در طراحی بایستی یک مرکز توجه و نقطه تمرکز تعریف و تفسیر شود. "اصول طراحی" قوانینی است که طراح باید از آن پیروی کند تا بتواند یک ترکیب مؤثر را ایجاد کرده و بتواند یک پیام کاملا واضح را به مخاطب خود منتقل کند. "مهمترین اصول اساسی طراحی" شامل، تأکید، تعادل و تراز، تقابل، تکرار، نسبت ، حرکت و فضای سفید است.
شاید در حال فکر کردن هستید؟ صبر کنید، من هم فکر میکردم که طراحی خلاصه شده در خلاقیت! اگر شما یک کارآفرین یا طراح هستید که تازه کار را شروع کردهاید، ممکن است وسوسه شوید با یک حرکت طوفانی و با استفاده از "رنگهای اصلی" و چشمنواز و ترکیب آنها اثری خلق کرده و فکر کنید کار جدیدی کردهاید، احتمالاً طرحی خواهید داشت آشفته، خوب اما گنگ یا شاید هم فقط زشت و ساده.
"طراحی گرافیک" مانند هر رشتهای، به قوانین سخت پایبند است که در زیر سطح کار میکنند تا کار را ثابت و متعادل کنند. اگر منطق کار از بین برود، ضعیف و بیاثر خواهد بود.
در این مقاله "۷ اصل اساسی طراحی" که باعث برجسته شدن اثر شما میشود بیان شده است. امیدوارم از خواندن آن لذت ببرید.
۱- تأکید-اهمیت
فرض کنیم میخواهید پوستر یک کنسرت را طراحی کنید، باید از خود بپرسید: اولین اطلاعاتی که مخاطب من باید بداند چیست؟ آیا نام گروه ارکستر است؟ روز و محل اجرا؟ قیمت بلیط یا ...
طراحی پوستر توسط miai313
ابتدا یک طرح کلی ذهنی ایجاد کنید. اجازه دهید مغز شما اطلاعات را سازماندهی کرده و سپس طرح خود را به شکلی که ارتباط آن را نظم میدهد ترسیم کنید. اگر نام گروه ضروریترین اطلاعات است، آن را در مرکز قرار دهید یا آن را بزرگترین عنصر روی پوستر قرار دهید. یا میتوانید با استفاده از "رنگهای گرم" آن را برجسته کنید. درباره "تئوری رنگ" اطلاعات کسب کنید و از ترکیب رنگهای قوی استفاده کنید تا نام گروه به شکل انفجاری دیده شود.
مانند نوشتن بدون ایده و یا ساختمان بدون نقشه، اگر ترکیب خود را بدون اینکه تصوری روشن از آنچه که میخواهید برای ارتباط برقرار کردن شروع کنید، طراحی شما موفق نخواهد شد.
۲- تعادل و توازن
هرگز فراموش نکنید که هر عنصری که در صفحه قرار میدهید دارای وزن است. وزن میتواند حاصل رنگ، اندازه یا بافت باشد. درست همانگونه که تمام مبلمان خود را در یک گوشه اتاق قرار نمیدهید، نمیتوانید تمام عناصر سنگین خود را در یک منطقه از ترکیب خود جمع کنید. بدون تعادل، مخاطبان شما نمیتوانند روی صفخه متمرکز شوند.
طراحی پوستر توسط شو وین
"طراحی متقارن" تعادل را در بین عناصر هم وزن در دو طرف خط میانی ایجاد میکند. از طرف دیگر، در "طراحی نامتقارن" از وزنهای متضاد (مانند تضاد بین یك عنصر بزرگ با چندین عنصر كوچكتر) برای ایجاد تركیباتی استفاده میشود كه یکنواخت نیستند، اما هنوز هم تعادل دارند.
طرحهای متقارن، به شرط خستهکننده نبودن همیشه لذتبخش هستند. طرحهای نامتقارن جسورانهتر بوده و میتوانند علاقه و حرکت واقعی بصری (در این مورد بیشتر خواهیم گفت) به ترکیب شما بیاورند.
۳- تضاد
"کنتراست" یعنی وقتی مردم میگویند این "طراحی فوقالعاده" است فلذا پس از ترک صفحه هم تصویر آن را در حافظه خود خواهند داشت. تضاد(کنتراست) باعث ایجاد فضا و تفاوت بین عناصر در طراحی شما میشود. پس زمینه شما باید تفاوت زیادی با رنگ عناصر داشته و آنرا برجسته نمایند، بنابراین آنها با هم هماهنگ عمل کرده و قابل فهم هستند.
طراحی توسط رویای قرن ۲۱ام
اگر قصد دارید این سبک را کار کنید، بایستی در چیدمان عناصر به وزن و اندازه توجه خاصی داشته و تعادل بین آنها را برقرار کنید، اگر همه چیز پر رنگ باشد برای مخاطب تشخیص "مهمترین بخش طراحی" سخت یا ناممکن خواهد بود.
زمانیکه به دنبال نمونههایی از طراحی بسیار خوب و مؤثر هستید، متوجه میشوید که اکثر طرحها فقط دارای یک یا دو طرح حروف هستند. این امر به این دلیل است که کنتراست را میتوان با دو فونت خوب (یا حتی یک فونت با وزنهای متفاوت) به دست آورد. با اضافه کردن فونت بیشتر هدف طراحی خود را رقیق و منحرف میکنید.
۴- تکرار
اگر طرح خود را به دو نوع طرح حروف یا سه رنگ قوی محدود کنید، به زودی خواهید دید که باید مواردی را تکرار کنید. خیلی هم خوب، اغلب گفته میشود که تکرار، یک طرح را یکپارچه و تقویت میکند. اگر در "طراحی پوستر" خود فرضا از فونت آبی رنگ sans-serif italic یکبار استفاده کرده باشید مثل یک خطا در طراحی دیده خواهد شد اما اگر سه بار از این عنصر استفاده کنید آنگاه یک نقش ایجاد کرده و دوباره در "مسیر درست طراحی" خواهید بود.
طراحی پوستر توسط robbyprada
تکرار میتواند برای یک محصول چاپی بسیار مهم باشد. طراحی بستهبندی فعلی به شدت پذیرای الگوهای زیبا و مصور است . هرکسی که به فکر راهاندازی این "کسب و کار" است، میداند که اولین چیزهایی که شما نیاز دارید، یک "آرم خوب" برای نمایش در وبسایت، کارت ویزیت، شبکههای اجتماعی و موارد دیگر است.
۵- تناسب
تناسب، اندازه و وزن بصری عناصر در ترکیب و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر است. اغلب در طراحی به شما کمک میکند به جزئیات بیشتر بپردازید.
طراحی توسط رویای قرن ۲۱ام
گروه بندی موارد مرتبط در اندازههای کوچک میتواند اهمیت آنها را بیشتر کند به کادری در پایین پوستر خود برای برچسب اطلاعات یا نوار کناری در وبسایت برای ابزار جستجو فکر کنید. تناسب فقط در صورتی حاصل میشود که به همه "عناصر طراحی" شما به اندازه و تعداد کافی اندیشیده شده باشد. با ایجاد "تعادل و تضاد در طراحی" تناسب بصورت طبیعی بوجود خواهد آمد.
۶- حرکت
خب برگردیم به بحث طراحی پوستر کنسرت. اگر تصمیم گرفتید که اطلاعات ارکستر مهمترین پیام پوستر باشد، چگونه میتوان برای انتقال پیام دوم با مخاطب ارتباط برقرار کرد؟
طراحی آرم رویا توسط رویای قرن ۲۱ام
حرکت، عناصر را در ترکیببندی کنترل میکند به گونهای که باعث میشود چشم از یکی به دیگری منتقل شده و اطلاعات به درستی به مخاطبان شما اطلاع داده شود. حرکت در متن صفحه، روایتگر کار شما خواهد بود: اجرای ارکست، در این مکان و در این زمان است، در اینجا نحوه تهیه بلیط به شما ارائه میشود. عناصر فوق، به ویژه تعادل، تناسب و تضاد، در جهت رسیدن به آن هدف کار خواهند کرد، اما بدون حرکت مناسب، طراحی شما نامفهوم و بیارزش خواهد بود.
اگر به طرح خود نگاه میکنید و احساس میکنید که چشم شما در بخشی از آن متوقف میشود اشتباهی در اندازه عنصر، قدرت رنگ، دوری بیش از حد و یا تعادل در آن رعایت نشده فلذا نسبت به باز طراحی آن اقدام کنید.
۷- فضای سفید
همه عناصر یک طراحی با آنچه شما به طراح خود اضافه میکنید ارتباط برقرار میکنند ولیکن فضای سفید (یا فضای منفی) تنها موردی است که به طور مشخص با آنچه اضافه نمیکنید سروکار دارد. فضای سفید دقیقاً همان است، صفحه خالی پیرامون عناصر موجود در ترکیب شما. برای "شروع کار طراحی" میتواند یک منطقه چالش برانگیز و خطرناک باشد، اغلب با اختصاص یک فضای بیشتر برای تنفس میتوان سطح کار را از متوسط به سمت موفقیت ارتقا دهد.
استفاده از فضای سفید در طراحی
فکر میکنید فضای سفید تاثیری روی طرح ندارد؟ برعکس، با فضای سفید در طراحی، یک "سازماندهی و سلسله مراتب بصری" بوجود میآید. مغز ما به طور طبیعی فضای سفید را با عناصر با اهمیت و ارزشمند مرتبط کرده و به چشم ما میگوید در این منطقه یکسری المان به طور مشخص از سایر بخشها جدا شده است.
جالبتر از این، میتواند یک تصویر یا ایده کاملاً متفاوت را از طراحی اصلی شما بوجود آورد که موجب تحسین مخاطب میشود. طرح فوق از فضای منفی فعال برای برقراری ارتباط چند ایده در یک طراحی سرگرم کننده و خلاق استفاده میکند.
نحوه استفاده از اصول طراحی
برای "طراحی خوب" نیازی به پیروی محض از همه این قوانین نیست. برخی از "طرحهای کاملاً خلاق"، برای ایجاد اثری چشمگیر و مؤثر از یک یا چند مورد از آنها چشم پوشی میکنند.
طرح روی جلد کتاب تخت تاشو اثر جنت هانسن
جلد کتاب "تختخواب تاشو" ربکا شیف، که توسط جنت هانسن طراحی شده را در نظر بگیرید. این یکی از بهترینطراحی جلد کتاب سال ۲۰۱۶ بود.
آیا شما با دیدن طرح بلافاصله خط اول را با عنوان "Theeb" خواندهاید؟ آیا چشمان شما به خط پایین حرکت کرده و M از "Moved" که از سایر کلمات جدا شده است را میبیند؟ این طرح به وضوح دو قانون حرکت و تراز کردن را زیر پا میگذارد. اما به دلیل استفاده مطمئن طراح از یک طرح رنگ متضاد و جسورانه و یک ساختار تکراری، چشم شما به راحتی به عنوان و نویسنده کتاب هدایت میشود.
با تحریک حس کنجکاوی، اطلاعات مهم منتقل میشود. آن یک لحظه شوک جزیی، چیزی است که این طرح را انقلابی و با ارزش میکند.
عناصر یک طرح را باید به عنوان قطعات متحرک که برای گفتن یک داستان ترکیب شدهاند، مشاهده کرد. برای آغاز پروژه طراحی ابتدا باید اصول طراحی را فرا بگیرید، تنها در این صورت است که شما قادر خواهید بود با ابداع یک سبک قوانین موجود را نادیده بگیرید.
نویسنده: Meg Reid با کمی تغییر