چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

بازدید : 63

آیا تا به حال شده آرم یک برندی را ببینید و احساس کنید آنرا قبلاً هم دیده‌اید و متعلق به کس دیگری بوده؟ شما احتمالا با یک "آرم عمومی" مواجه شده‌اید، یک کلیشه یا یک تصویر تکراری در "طراحی لوگو"، چیزی که بارها آنرا در نشان‌های مختلف به کرات دیده‌اید.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

کارکرد آرم‌ بیش از یک تصویر و متن است. یک آرم، سیمای یک نام تجاری کامل است، توجه کنید که یک آرم طراحی شده با گرافیک و تصاویر کاملا تکراری و کلیشه‌ای می‌تواند به مخاطب چنین القا کند که این نشان تجاری چیزی شبیه و یا کپی سایر برندها در این زمینه است. فلذا چرا مردم در دنیای بشدت رقابتی امروز به یک برندی که مثل بقیه بوده و حرف خاصی برای گفتن ندارد اعتماد کنند؟ مشتری ممکن است تنها براساس تصویری که از برند ارائه می‌شود، تجارت خود را در جایی دیگر انجام دهد. برای یک کسب و کار که می‌خواهد مشتریان را به خود جلب کرده و در دایره رقابت باقی بماند، یک "طراحی آرم جامع و گویا" اولین فرصت برای ارسال پیام مناسب به جهان است.

آرم عمومی چیست؟

"آرم‌های عمومی" از عناصری در "طراحی آرم" استفاده می‌کنند که قبلا بارها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و دیگر ویژگی "خلاقیت در طراحی" در آنها به چشم نمی‌آید. برخی از این آرم‌های رایج و بیش از حد قابل استفاده، به راحتی قابل رؤیت هستند، به هر چیزی که شبیه Microsoft Clip Art قدیمی است، فکر کنید. اما گرافیک و تصاویر بدیع احساس تازگی داشته و به چشم‌ها نیز آشنا به نظر نمی‌رسند، نترسید، ما مفاهیم لازم برای طراحی آرم را گرد آورده‌ایم تا با استفاده از این مفاهیم خلاقانه طراحی کنید!

ما مردم هستیم نه توده مردم (انسان فاقد اصالت)

V-Man یا به لحاظ انسان شناسی انتزاعی فردی که فوراً قابل تشخیص است، در همه صنایع مختلف، ازشبکه‌های اجتماعی گرفته تا کسب و کارهای خدماتی استفاده می‌شود. در حالی که از لحاظ تئوری عالی است؛ همه مشتری‌ها انسان هستند، و مشتریانی که از مارک شما هیجان زده هستند بهترین هستند؛ V-man فاقد اصالت است.

گاهی اوقات V-man به تنهایی می‌آید و بعضی اوقات در یک بسته سفر می‌کند. یکی از راه‌های مورد علاقه وی برای سفر، گروهی است.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

آرم‌های جهانی همیشه کروی نیستند

استفاده از کره در طراحی آرم به جهت نشان دادن فعالیت جهانی از یک پیشینه قوی برخوردار است. کسب و کارها با استفاده از این ایده تمایل دارند فعالیت خود را جهانی معرفی کنند و با استفاده از چنین نمادی که بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته می‌خواهند بگویند که از سابقه تاریخی نیز برخوردار هستند.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

آرم‌های با نماد نمودار، گویا نیستند

گرافیکی که بالا و به سمت راست می‌رود به معنی موفقیت آمیز بودن شماست. از طرف دیگر، یک آرم گرافیکی مفهومی است که معمولاً مفهوم آن را از دست داده است. این نماد یک چیز منحصر به فرد یا متفاوتی در مورد شغل شما بیان نمی‌کند.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

علامت‌های کلیدی و حروف اختصاری گویا نیستند

یک نشانک یا حروف اختصاری می‌تواند "روشی زیبا برای برندسازی کسب و کار" شما باشد. با این حال، برخی از آنها بارها و بارها استفاده شده است که کاملاً قابل فراموشی هستند. هر آرم با نام و نام خانوادگی شما باید در مورد شغل شما چیزی بگوید. اطمینان حاصل کنید که پیام آرم، بی نظیری شما باشد.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

آرم‌های عمومی صنایع

علاوه بر مفاهیم فوق، برخی از مفاهیم بیش از حد استفاده شده که مختص صنایع خاص هستند نیز وجود دارد. در اینجا مجموعه‌ای از طرح‌ها را مشاهده می‌کنید که اگر نمی‌خواهید از رقبای خود عقب بیافتید، از آنها استفاده نکنید.

آرم‌های امور مالی تمایل به استفاده از حروف اختصاری که به شکل هندسی چیده شده است را دارند.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

مشاور املاک

آرم‌های عمومی املاک و مستغلات همانگونه که حدس می‌زنید روی استفاده از تصاویر املاک و مستغلات تمرکز دارند. به طور خاص، آنها دوست دارند خطوط بام و شکل‌هایی را نشان دهند که می‌توانند مانند ساختمانها یا خط افق به نظر برسند.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؟

رایانه، اینترنت، فناوری و ارتباطات

آیا تاکنون کلمه "اینترنت" را در گوگل تصاویر جستجو کرده‌اید؟ صفحه جستجوی تصاویر گوگل تعداد زیادی کره که سمبل اتصال است را نشان می‌دهد و افزون بر آن یکسری از تصاویر هکرهای دهه ۱۹۹۰ نیز در آن خواهد بود. البته تعجبی هم ندارد که شرکت‌های فناوری برای نشان دادن کارهای غیر محسوس خود به استفاده از اینگونه تصاویر مفهومی تمایل داشته باشند. و در آخر به نظر می‌رسند اینگونه علائم تکرای و به اندازه کافی قابل درک نیستند.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ فناوری و اطلاعات

خرده فروشی

خرید شامل پول، برچسب قیمت و چرخ دستی است! تعجب‌آور نیست که اینها تصاویری هستند که آن را به آرم اصلی خرده‌ فروشی تبدیل می‌کنند.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ فروشگاه آنلاین

پزشکی، بهداشتی و دارویی

در حرفه پزشکی چندین نماد شناخته‌شده وجود دارد. اینها علائم برای برقراری ارتباط با نوع پیشه بسیار عالی هستند (و در اصل به گونه‌ای طراحی شده بودند که تشخیص داروساز یا پزشک معالج حتی اگر نمی‌توانستید بخوانید آسان باشد). با این وجود، مشکلی که در استفاده از یک نماد جهانی وجود دارد عدم قدرت بیان متمایز است.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ پزشکی، بهداشتی، دارویی

خودرو

عموما آرم‌های خودرو از یکسری نماد و شکل‌های انتزاعی خودرو استفاده می‌کنند(اغلب دایره‌ای که دارای بال‌هایی بیانگر خودروهای پرنده نسل آینده می‌باشد نیز بهره می‌برند).

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ خودرو

دندان

کار دندانپزشکان چیست؟ آنها دندان های شما را تمیز می‌کنند! یک آرم دندانپزشکی عمومی چگونه به نظر می‌رسد؟ برش هنری از تصویر دندان!

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ دندانپزشکی

محیط زیست

دوستداران محیط زیست درختان، آب و زمین را دوست دارند. تعجب آور نیست که این تصاویر در آرم‌های پر کاربرد محیط زیست نمایش داده می‌شوند. در طراحی اینگونه آرم‌ها استفاده از از یک تنه درخت و یک مرد در اولویت قرار داشته و بار مفاهیمی چند گانه دارد.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ محیط زیست

آیا کسب و کار شما در زمره کارهای فوق الذکر نیست؟

با استفاده از گوگل تصاویر در مورد انواع آرم و آرم مورد نظرتان جستجویی انجام بدهید. پیمایش سریع در صفحه به شما کمک می‌کند، براحتی الگوهای مناسبی از میان تصاویر رقبا و سایر طراحان پیدا کرده و با الهام از آنها کار طرحی تان را انجام دهید.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ الگوبرداری

نکاتی برای طراحی یک آرم منحصر بفرد

دانستن اینکه چه کاری برای کسب و کار شما مناسب نیست اولین قدم بسیار خوب است. اما همچنین مهم است که بدانید برای ساخت یک آرم برجسته برای برند خود چه کاری باید انجام دهید.

آن را ساده اما منحصر بفرد بسازید

"یک آرم خوب" نمادی است که بیش از حد پیچیده نشده باشد و وقتی مردم آن را می‌بینند براحتی بتوانند پیام آن را درک کنند. به جای اینکه سعی کنید با گنجاندن یک تصویر اصلی یا ساده در طراحی که اغلب مورد استفاده عموم طراحان هم هست سعی کنبد المان‌هایی را بکار ببرید که گویای ویژگی‌های اصلی آن برند باشد.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ ساده و منحصر بفرد

اگر نشان دادن ویژگی بهترین خدمات به مشتری برای برند شما ضروری است، در خصوص استفاده از نماد انسان انتزاعی فوق الذکر تجدید نظر کنید. به این فکر کنید که آیا می‌توان به جای استفاده مجدد از شکل انسانی بیش از حد استفاده شده، یک ویژگی متمایز تری که بتواند پیام "بهترین خدمات به مشتری" را منتقل کند، استفاده کنید؟

داستان خاص خود را بگویید

به همان روشی که می‌خواهید یک آرم برجسته نسبت به رقبا داشته باشید، مهم است که از قبل به راه‌هایی که شما را به هدف تان می‌رساند فکر کرده و در خاطر خود داشته باشید. دانستن اهداف تجاری و جنبه‌های متمایز آن نسبت به سایرین و قرار دان آن در اولویت فکری شما و طراح، کمک می‌کند تا طراحی آرم با محوریت مفهوم تجاری بصورت خاص تری انجام گیرد.

به عنوان مثال، "من یک کافی شاپ دارم اما کافی شاپی در حد توقع شما نیست"، در دهه ۱۹۶۰ توسط عمه من افتتاح شد و ظاهر فروشگاه یک احساس به روز بودن را منتقل می‌کرد. فرصت‌های بیشتر و غنی تری برای تاثیر گذاری ایجاد کرده بود قسمت دوم داستان برند از یک غنای تبلیغی و برجستگی خاصی نسبت به سایرین بهره می‌برد.

چگونه یک آرم اختصاصی طراحی کنیم؛ ساده و منحصر بفرد

توجه به این نکته مهم است که تا زمانی که یک ویژگی خاص و منحصر بفرد در کسب و کار خود بیابید و از آن تصویر سازی کنید، می‌توانید از مفاهیم مشترک آن حوزه استفاده کرده و یک آرم خوب و برجسته طراحی کنید. همیشه آرم‌های دندانپزشکی و لوگوهای محیطی دوست داشتنی وجود خواهد داشت، اما روش‌هایی وجود دارد که به این تصاویر نمادین می‌توانید زندگی جدیدی بدهید. با تمرین آنچه یک آرم را برجسته و خاص می‌کند، مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

تست پیمایش انجام دهید

اگر آرم طراحی شده در معرض اولین نگاه مشتری بالقوه برند شما قرار خواهد گرفت، مهم است که بدانید آرم شما دفعی نبوده بلکه آنها را به سمت برند شما جلب می‌نماید. در مورد امکان استفاده از جستجوی تصاویر گوگل برای آرم‌های صنعت خود فکر کنید. ببینید مشابه طراحی شما در گذشته هم بوده؟ و نسبت به آنها چه ویژگی هنری و برجستگی دارد؟

شما بایستی مطمئن شوید که آرم شما به مردم القا می‌کند تا با دیدن آن مکث کرده و در مورد آن تامّل کنند. یک "آرم خوب طراحی شده" فقط یک گرافیک زیبا و دلپذیر نیست بلکه مهم جذب مشتری برای کسب و کار است. در زمان خرید، مصرف کنندگان با گزینه‌های مختلفی روبرو هستند و تامّل در چنین بازار شلوغی برای تجارت بسیار مهم است.

نویسنده: Marianne Kipp با کمی تغییر و ویرایش

مطالب پیشنهادی:

مفهوم شکل‌ها در طراحی آرم

اصول و عناصر طراحی

روانشناسی رنگ: آیا رنگ بر احساس شما اثر می گذارد؟

الگوهای چیدمان طراحی بر اساس حرکت چشم کاربر