۱۰ اصل اساسی در طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای

بازدید : 108

وب‌سایت شما بیانگر هویت‌تان است، از آنجا که داشتن یک دفتر حرفه‌ای عالی ضروریست داشتن یک وب‌سایتی که خوب و بدون عیب طراحی شده باشد هم بسیار مهم است در واقع وب‌سایت بعنوان هویت  تجاری آنلاین ما خواهد بود اینترنت مملو از منابعی است که شما می‌توانید با استفاده از آن ایده خود را در خصوص طرح وب‌سایت مورد نظرتان کامل کنید.

۱۰ اصل اساسی که بایستی در طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای لحاظ شود

بعنوان مثال اگر درصدد هستید تا کسب و کار آنلاینی راه اندازی کنید قبل از شروع بهتر است با مراجعه به سایت‌های مرتبط و آشنایی کامل با طرح، شیوه کار و خدمات ارائه شده تصویر کاملی از آنچه می‌خواهید را ترسیم و سپس شروع به فعالیت در آن زمینه نمایید شما حتی می‌توانید به وب سایت های رقبای خود مراجعه کرده و با تحلیل درست نقاط قوت و ضعف موجود بدون آزمون و خطا از تجربیات آنها بصورت رایگان بهره ببرید

مثلا اگر می‌خواهید خدمات غذایی آنلاین ارائه نمایید بایستی روی موضوع خدمات غذایی و پرداخت آنلاین توجه بیشتری نمایید یکی دیگر از پیش نیازهای یک وب‌سایت تجاری داشتن رابط ساده و در عین حال کاربر پسند   UX / UI است . راه‌های زیادی برای ساختن وب‌سایت وجود دارد ، اما اگر ۱۰ اصل ساخت وب‌سایت را که در زیر بیان شده است دنبال کنید ما مطمئن هستیم که هرگز با مشکلی روبرو نخواهید شد. این اصول عمومی و برای همه نوع وب‌سایت است.

۱- جذب کاربر در کمترین زمان ممکنه

هدف اصلی ایجاد حضور آنلاین از طریق وب‌سایت جذب مشتری جدید به سمت تجارت ما است. مطابق نظرسنجی‌ها ، میزان توجه کاربران از نیم دهه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. و زمان واقعی که کاربر صرف دیدن یک آگهی می‌کند ۰.۵ ثانیه است. این تحقیق بیانگر آنست که ما ۰.۵ ثانیه برای فروش محصول خود بر روی بستر آنلاین فرصت داریم. اگر بتوانیم در ۰.۵ ثانیه اول تصویر تاثیرگذاری ایجاد کنیم در این صورت ۹۰% شانس تبدیل کاربر به مشتری را داریم و ما باید از تجربیاتی که به آنها ارائه می‌دهیم ، بسیار مطمئن باشیم. نکته بسیار مهم و ضروری دیگر مراقبت از سرعت بارگیری پس از ایجاد وب‌سایت است. اگر سایت شما سریع بارگذاری نشود تمام تلاش‌تان برای ساختن یک وب‌سایت بی‌نتیجه می‌ماند.

۲-اهمیت محتوا

محتوا چیزی است که کاربران شما برای دیدن آن وارد سایت شده اند. مطالب موجود در وب‌سایت باید کاملاً واضح و قابل فهم باشد. توصیه می‌شود برای درک تاثیرگذاری محتوا از افرادی خارج از تیم‌تان بهره گرفته و نظرخواهی کنید. یک محتوای خوب موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی شما می‌شود زیرا کاربران بدون در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر کیفیت کار شما را ارزیابی می‌کنند. استفاده از کلمات باید به گونه‌ای باشد که رسالت، منظور و هدف شما را بطور دقیق و واضح منتقل کند. تلاش‌تان باید در جهتی باشد که مفهوم و خدمات شما به کاربر منتقل گردد و نه اینکه آنها را با اطلاعات بیش از حد سردرگم کنید. محتوا برای ایجاد تصویر صحیح در نگاه ربات‌های آنالیزکننده نیز ضروری است. ربات‌ها ها فقط متن را تشخیص می‌دهند و نه گرافیک یا هر شکل دیگری از محتوا. بنابراین برای به دست آوردن رتبه خوب، ایندکس شدن توسط ربات‌ها بسیار مهم است.

۳- جایگاه ویژه کلمات کلیدی یا نگارهای اصلی

برچسب‌های هدر نیز مانند محتوا و کاربران از اهمیت یکسانی برخوردار هستند زیرا به عنوان یک کمک کننده برای کاربران بمنظور کشف مطالب مربوطه کار می‌کنند. برچسب‌ها وسیله‌ای مفید برای دستیابی به ربات‌ها هستند ، زیرا آنها کلمات کلیدی ، برچسب‌های عنوان را برای درک محتوا و فهرست بندی آنها پس از وارد شدن کاربر به جستجو در SERP  ها( Search Engine Results Page ) (صفحه نتایج موتور های جستجو در هنگام جستجوی یک عبارت) مشخص می‌کنند، به عنوان مثال، برای ربات‌ها H1 مهمترین قطعه اطلاعات در صفحه وب هستند. به همین دلیل است که آنها اطلاعات را بر اساس کلمات کلیدی و محتوا در برچسب H1 فهرست‌بندی می‌کنند. و آنرا H1> H2> H3> H4> H5> H6 و غیره دنبال می‌کند ، در سرتیتر عنوان توصیه می شود در هر صفحه وب فقط یک H1 داشته باشید تا خزنده ساده‌ای برای جلوگیری از سردرگمی ایجاد شود.

۴- BREADCRUMBS را جدا کنید

خرده‌های نان یکی از راه‌های مهم برای کمک به کاربران در درک ساختار وب سایت شما می‌باشد. برد کرامب‌ها یا همان خرده‌های نان به خوبی تعریف شده در بالای صفحه به کاربران کمک می‌کند تا موقعیت فعلی خود را در وب‌سایت شما درک کنند. این سرویس به عنوان فهرست در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند در اولین ثانیه از حضور خود در وب‌سایت شما ، نیازها و هدف خود را بفهمند. اگر خرده‌های نان به طور جداگانه تفکیک نشده باشند، کاربران شما اطلاعات خاصی از وب‌سایت بدست نیاورده و آنرا یک وب وقت تلف کن تلقی خواهند کرد. استفاده صحیح از خرده نان نه تنها به کاربران کمک می‌کند بلکه ربات‌ها نیز با کمک آنها به تحلیل ساختار وب شما می‌پردازند.

۵- دسترسی سریع

هنگامی که کاربر وارد وب‌سایت شما شد و تمام بخش‌ها را پشت سر گذاشت و تصمیم گرفت تا بیشتر مانده و مطالعه کند، برای ارتباط با شغل شما به اطلاعات نیاز دارد. هنگامی که کاربر از طریق اطلاعات تماس در وب‌سایت شما متصل شد او به فرصت تبدیل می‌شود و شانس تبدیل بالایی دارد. هدف از ارتباط با ما، تماس با ما این است که کاربر را برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرد و این زمانی است که شما فرصتی برای نشان دادن نام تجاری خود به روشی که می خواهید را خواهید داشت. منظور و هدف از راه‌اندازی یک وب‌سایت این است که شما بتوانید خارج از فضای اداری و تجاری خود خصوصا در ساعاتی که نیستید فضایی برای ارائه محصول و خدمات خود بصورت آنلاین داشته باشید تا مشتری در هر زمان و مکان بتواند محصول شما را دیده و در صورت نیاز با شما در تماس باشد فلذا توصیه می‌شود اطلاعات تماس را در بالا و پایین صفحات علاوه بر صفحه مخصوص تماس با ما درج کرده تا کاربر در کمترین زمان و پیمایش به آن دسترسی داشته باشد.

۶- ارتباط با bot ها

یکی از دلایلی که ما موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ را به عنوان حاکمان وب در نظر می‌گیریم این است آنها زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا کاربران سایبر از هر نقطه دنیا بدون زحمت خاصی به  پایگاه داده ما دسترسی داشته باشند. موتورهای جستجو توسط انسان ایجاد شده و دارای هوش مصنوعی با ویژگی‌های مختلف در قالب ربات می‌باشند. موتورهای جستجو برای ردیابی اطلاعات ارسال شده توسط هر کاربر در جهان از ربات‌های مصنوعی ایجاد شده کمک می‌گیرند. این برنامه از طریق برنامه‌نویسی و الگوریتم‌های مختلف توسعه یافته است و این باعث می‌شود آنها به بهترین شکل محتوای وب را درک کنند. ربات‌ها می‌توانند انواع متن را در اینترنت به هر شکلی شناسایی کنند ولی با گرافیک سنگین سازگار نیستند. دسترسی بیشتر از طریق جستجو به وب‌سایت و مشاغل ما تنها به نحوه فهرست‌بندی ربات‌های جستجوگر بستگی دارد. به همین دلیل مهم است که یک وب‌سایت در عین کاربر پسندی رابطه دوستانه‌ای با ربات‌ها داشته باشد، زیرا این ربات‌ها هستند که کاربران را به وب‌سایت ما هدایت می‌کنند. به محض اینکه کاربر کلمه یا متنی را در موتور جستجو تایپ کرد ، ربات‌ها شروع به تجزیه و تحلیل صفحات وب کرده و اطلاعات مهم خاصی را مطابق با توانایی خود فهرست می‌کنند و نتایج را نمایش می‌دهند. آنها به طور عمده کلمات کلیدی موجود در محتوا را تجزیه و تحلیل می‌کنند و موارد مهم را برای نمایش کاربران مشخص می‌کنند. توصیه می‌شود از نشانی‌های اینترنتی غیر مرتبط و طولانی که تصویر متفاوتی از وب شما به کاربران و ربات‌ها نشان می‌دهند، خودداری کنید. اگر این عیب در موتورهای جستجو ردیابی شود ممکن است وب شما بمدت شش ماه بحالت تعلیق درآمده و یا برای همیشه مسدود شود و این یعنی از دست دادن تمام هزینه‌ها و زحمت راه‌اندازی آن.

۷- بازخوانی و دقت در ساختار SITEMAPS 

۱۰ اصل اساسی در طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای

ربات‌های موتور جستجو از نقشه سایت بعنوان ناوبری استفاده می‌کنند. این برنامه مخصوص ربات‌ها طراحی شده تا بتوانند با استفاده از آن در سریع‌ترین زمان ممکنه سایت را اسکن و پاسخ مناسب را به سوال کاربر ارائه نمایند. یکی از ساختارهای معروف نقشه سایت XML است که برای موتورهای جستجو ساخته شده است. و ساختار نقشه سایت دیگری بنام HTML وجود دارد که برای کاربران انسانی ساخته شده است تا از طریق صفحات وب حرکت کنند. در صورت از دست رفتن نقشه سایت، تفاوت آن با تجربه کاربری شما تغییر نخواهد کرد بلکه تفاوت زیادی در ربات‌ها و جستجوی وب شما ایجاد می‌کند و همچنین به عنوان مانعی برای خزندگان است زیرا آنها به دلیل محدودیت زمانی قادر نخواهند بود کل وب سایت شما را بررسی کنند، بنابراین در نهایت وب شما ایندکس نشذه و در لیست صفحه جستجوها نمایش داده نخواهد شد. یک نقشه سایت خوب باعث صرفه‌جویی در زمان بررسی صفحه شده و به ربات‌ها کمک می‌کند تا صفحات مربوطه خود را به صورت مکرر تحلیل کنند.

۸- امکان جستجو در صفحه

دکمه جستجو یکی از نمادهای مهم در هر وب‌سایت است که نبایستی از آن غافل شد. این برنامه به طور خاص برای کاربران طراحی شده است تا بدون جستجو در کل صفحه یا وب‌سایت، اطلاعات مورد نیاز را در وب‌سایت شما پیدا کنند. وارد کردن دکمه جستجو در هر صفحه ضروری است زیرا به کاربران خصوصا آنهایی که از طریق نمایشگرهای کوچک گوشی‌های هوشمند وب شما را می‌بینند کمک می‌کند تا بدون تلف کردن بیشتر وقت خود، اطلاعات را به سرعت پیدا کنند. توصیه می‌شود آن را در بالای هر صفحه به همراه اطلاعات تماس یا همراه با برد کرامپ‌ها قرار کنید. 

۹- استفاده از FOOTER

Footer تلفیقی از کلیه خدماتی است که وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. کاربر می‌تواند تنها با یک کلیک در هر صفحه، به صفحه اصلی برگردد. این پاورقی حاوی تمام اطلاعات موجود در وب‌سایت است که به کاربران امکان می‌دهد در صورت گم شدن بین صفحات وب ، سریع حرکت کنند. فوتر برای وب‌سایت های طولانی و چند صفحه ضروری است. این پاورقی باید کل بخش خرده نان‌ها، اطلاعات تماس، مجوزها، بیانیه‌های حق چاپ، بیانیه‌های علائم تجاری، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و سایر سلب مسئولیت‌های مهم را شامل شود. در بعضی مواقع، نوار اشتراک به همراه اطلاعات اضافی را نیز شامل می‌شود، که به عنوان یک تماس برای اقدام کاربران بوده و به آنها یادآوری می‌کند بدون ترک وب‌سایت، با انجمن ارتباط برقرار کنند. در صورت عدم ذکر پاورقی، کاربران دوباره با همان مشکل ناوبری روبرو می شوند.

۱۰- خلاقیت توام با سادگی

عموما ما به خلاقیت و در عین حال سادگی توجهی نمی‌کنیم، و توجه به آن نیازمند هوشمندی و توانایی‌های خاص است. خلاقیت در طراحی وب‌سایت یعنی بتوانیم با بیان ساده و البته هنرمندانه و دور از پیچیدگی به کاربرمان با اطلاعات معمولی و یا کم این امکان را بدهیم که درک بهتری از محتوای ما داشته و لحظات غیر قابل تصوری تجربه کنند. در طراحی وب‌سایت، کار یک طراح ارائه ماموریت، چشمم‌انداز، هدف، محصولات و خدمات در مقابل کاربران با بیان ساده و هنرمندانه در قالب متن و گرافیک است. ادغام خلاقیت و سادگی درباره یک موضوع، عملی هنری، علمی با رعایت اصول روانشناسی است. طراح باید هنگام طراحی وب‌سایت، روانشناسی اساسی انسان را بفهمد ، زیرا می‌خواهد یک انسان را به بازی خود وارد نماید. برنامه‌هایی نظیر خرده نان و نمادهای جستجو تلاشی برای ادغام خلاقیت و سادگی است. این ادغام باید کاربران را به سمت خود جلب کند و همچنین یک تجربه بدون دردسر در وب‌سایت شما به آنها ببخشد.

هر وب‌سایت شخصیت و هویت خود را دارد، اما برخی قوانین و مقررات وجود دارد که برای همه آنها مشترک است. اگر از نکات اشاره شده بالا پیروی کنید، این امر نه تنها به شما کمک می‌کند تا یک تصویر خوب ایجاد کنید بلکه به نظر می‌رسد در کنار ربات‌های وب برای کاربران شما نیز مفید باشد. اگر به مشکلات اساسی کاربران در طراحی توجه شود، تمام اهداف شما از حضور آنلاین تامین خواهد شد. ان‌شاءالله

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

۵ نکته کلیدی برای حضور موفق و حرفه‌ای در فضای مجازی  

۴ اصل بنیانی در طراحی UI های عالی 

۶ اشتباه طراحان وب در تعامل با مشتری