رابط کاربری، ترکیبی از طراحی گرافیکی و طراحی تعاملی است. این بخش از طراحی است که بر ایجاد تجربیات زیبا برای کاربر تمرکز دارد. در واقع صفحه نمایش است که کاربر را به دستگاه متصل میکند. شما به عنوان یک طراح UI ، وظیفه ایجاد یک تجربه حیرتانگیز حسی را برای همه کاربران دارید. یک طراح UI تلاش میکند تا نه تنها یک تصویر از عملکرد برند را نشان بدهد بلکه با روشی موثر بین عملکرد و ارزش محصول نیز ارتباط برقرار نماید. برای طراحان مهم است که هنگام طراحی دستگاه، دستورالعملها را رعایت کنند. برای اثربخشی، یک طراحی باید زیبا، جذاب و پاسخی عاطفی از طرف کاربر باشد. اجازه دهید برخی از اشتباهات رایج که "رابط گرافیکی کاربر" شما را خراب میکند و اقداماتی که میتوانید برای جلوگیری از آنها انجام دهید را مرور کنیم.
۱- طراحی بدون واکنش
مهم است که وب سایت خود را با دستگاههای مختلف سازگار کنید. این روزها اکثر افراد با دستگاههای تلفن همراه هوشمند کار میکنند. اگر شما یک طراح وب هستید که قادر به طراحی صفحه نمایش تلفن همراه نیستید، کاربران ارزشمند و پرشماری را از دست میدهید. هنگامی که یک کاربر قادر به دسترسی به ویژگی وب سایت شما در صفحه کوچک نیست، مجبور است آن را ترک کند. "طراحی واکنشگرا" یا Responsive design باعث میشود تا شغل شما در همه دستگاهها قابل دسترس باشد. یک طراحی بدون پاسخگو برای صفحه وب، امکانات شما را به عنوان یک صاحب مشاغل محدود میکند.
۲- طرحهای ضعیف و بهمریخته
وبسایتهایی با چیدمان نا منظم مورد اقبال کاربران نیستند. خانه نرمافزار از پیشروان طراحی و توسعه کامل خدمات میگوید: بسیاری از عناصر موجود در یک صفحه وب باعث سردرگمی میشوند و کاربران در نهایت دکمههای مهم و گزارههای ارزشمند را گم میکنند و این مشکل موجب از دست دادن کاربران خواهد شد. کاربران باید بتوانند بدون زحمت و به آسانی در وبسایت شما حرکت کنند. برای این کار حرکت کاربر باید روی یک هدف واحد متمرکز شود. برای ارتقا سطح کیفی وبسایت خو میتواند از دستورالعملهای بهینهسازی سایت استفاده نمائید.
برای تکفیک محتویات صفحه از پسزمینه سفید استفاده کنید. برای مثال از آنها بین تصاویر، فرمها و توضیحات استفاده کنید.
سعی کنید استفاده از طرحهای رنگی را در طراحی محدود کنید. همین قانون در مورد تایپوگرافی نیز صدق میکند
هر صفحه باید حول یک عمل واحد ساخته شود. به این ترتیب کاربران میفهمند بایستی چه کاری انجام داده و به کدام قسمت بروند.
۳- دکمه فراخوان
دکمه های CTA یا دکمههای فراخوان بسته به ترجیحات مخاطبان شما باید طراحی شوند. شما باید الگوهای خرید آنها را بفهمید تا بتوانید رنگها را ترکیب کرده و کاملاً کپی کنید. همچنین توصیه میشود آزمایش A / B را انجام دهید تا دریابید که کدام تغییرات بهترین عملکرد را دارند.
در تست A/B دو صفحه از سایت با اختلافهای مشخص به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش داده میشود. دو صفحه ازسایت (با نامهای A و B) با اختلافهای ظاهری به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش میدهیم، صفحهای که نرخ تبدیل به مشتری یا conversion rate بالاتری داشته باشد، برنده است.
۴- عدم استفاده از کنتراست
نبود کنتراست یا تضاد در وبسایت کسل کننده خواهد بود، میتوانید بر بخش خاصی از صفحه وب خود را بلحاظ بصری برجسته نمائید. کاربران در حال کاوش در صفحه تمایل بیشتری به تضادها و برجستهسازی در صفحه داشته دیدن اینگونه جلوههای بصری برای آنها تجربه جالبتری بهمراه خواهد داشت.
۵- بازخورد اجتماعی
بازخورد و توصیفات مشتری اطلاعات فوق العاده مفیدی است که به ما کمک میکند تا برای کسب و کارمان اعتبار و اعتماد کسب نمائیم. آنها برای برندسازی و فروش بسیار مهم هستند. هیچ پشتوانهای به اندازه پایگاه اجتماعی و استقبال مردمی در کسب اعتبار برای یک وبسایت تاثیرگذار نیست و این موضوع بر سئو و رنکینگ سایت شما نیز موثر خواهد بود. وقتی پیامهای واقعی از افراد واقعی را درج میکنید، نشان میدهد که مردم محصولات و خدمات شما استقبال کردهاند. این ذهن مشتری نگران را آرام میکند و معمولاً بسیار قانع کنندهتر از توضیحات محصول یا CTA نوشته شده است.
۶- سرعت بارگذاری کند
بیشتر افراد انتظار دارند که یک صفحه وب در دو ثانیه بارگیری شود. تاخیر در زمان بارگذاری صفحه میتواند منجر به کاهش رضایت مشتری و تبدیل کمتر شود. سرعت بارگیری صفحه شما میتواند با بهینهسازی تصاویر، کاهش تغییر مسیرها و به حداقل رساندن استفاده از افزونهها بهبود یابد.
۷- ناوبری ناخواسته
طراحی بصری با دو چیز حاصل می شود - پیمایش و سلسله مراتب. با شروع کار پروژه بایستی به گونهای طرح را اجرا کنیم که پیام برند و یا هدف در قسمتها بصورت روشن در منظر دید مخاطب قرار گرفته و ارتباط لازم بین آنها ایجاد شود و عدم وجود سلسله مراتب میتواند برای کاربر گیج کننده باشد. هنگامی که تمام عناصر موجود در صفحه وب شما در برابر یکدیگر به رقابت میپردازند تمرکز کاربر برروی یک کار واحد دشوار و خسته کننده خواهد بود. ناوبری وبسایت شما باید کاملاً واضح بوده و آنها را در بالای صفحه یا جایی که کاربر انتظار دیدن آن را دارد قرار دهید.
۸- تصاویر عمومی
جلوههای بصری نقش مهمی در بازاریابی دارند. تصویر قدیمی که رنگ کهنگی گرفته عملکرد خوبی نخواهد داشت. توصیه میشود برای تنظیم لحن و روحیه مناسب یک وبسایت از تصاویر منحصر به فردی استفاده کنید که دقیقاً شغل و خدمات شما را به تصویر بکشد. داشتن تصاویر معتبر و الهام بخش به شما کمک می کند اعتماد خریداران خود را جلب کنید.
۹- سبک متناقض
اگر بین صفحات مختلف یک وبسایت تضاد دیداری ایجاد شود، کاربران از ارتباط برقرار کردن با محصول صرف نظر خواهند کرد. یک رابط کاربری عالی باید دارای روش و نظم یکنواخت باشد که باعث شود کاربران به وضوح از برند و پیام آن استفاده کنند.
۱۰- محتوای تبلیغاتی
تبلیغات راهی عالی برای درآمدزایی برای سایت شما است. اما اگر بیشتر از مطالب به تبلیغات خود توجه کنید، بازدیدکننده سایت را اذیت خواهید کرد.
۱۱- متن و تایپوگرافی
کاربران تمام مطالب موجد در صفحه وب را نمیخوانند. برای بیان مهمترین اطلاعات، شما باید بخشهایی را با تراز مناسب متن، تصویر و گرافیک تقسیم کنید. از آنجا که خواندن بلوکهای متن دشوار است اغلب آنها نادیده گرفته میشوند. بهتر آن است ساده و خلاصه بیان شده و هر صفحه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
۱۲- طراحی برای خودتان
فقط پس از یادگیری نحوه استفاده از این قوانین میتوانید آنها را بشکنید. شما برای خودتان طراحی نمی کنید. برای یافتن بهترین راه حلهای ممکن با مشتریان، بازاریابان و فروش خود همکاری نزدیکی داشته باشید.
مطالب پیشنهادی:
۱۰ اصل اساسی در طراحی وبسایتهای حرفهای
۴ اصل بنیانی در طراحی UI های عالی