سئو و الزامات آن به زبان ساده

بازدید : 232

سئو یکسری اقداماتی است که مهمترین آنها رعایت استاندارد کدنویسی، هماهنگی تیتر، متن و رسانه، تولید محتوای مرتبط و منظم، انتخاب کلمات کلیدی مناسب بمنظور حفظ و ارتقاء جایگاه در موتورهای جستجو برای دیده شدن توسط کابر می‌باشد.

سئو به زبان ساده

همانطور که می‌دانید در دنیای بشدت رقابتی مجازی بدلیل وجود میلیاردها صفحه، کاربر برای دیدن صفحه‌های مورد نظر از موتور جستجو استفاده می‌کند و موتورهای جستجو نیز براساس سئو، وب‌سایت را رتبه‌بندی کرده و در مقابل چشمان جستجوکننده قرار می‌دهند خب طبیعتا آنهایی موفق‌ترند که در این لیست در رتبه‌های اول قرار بگیرند.

در ادامه خواهیم گفت چگونه یک وب‌سایت دوستدار SEO می‌تواند در مقایسه با وب‌سایتی که بر اساس سئو بهینه سازی نشده موفق‌تر باشد و اینکه چگونه می‌توان شاخص‌هایی مانند سئو، گرافیک و استانداردهای طراحی وب را در یک پروژه واحد همزمان لحاظ کرده و به اهداف‌ تعیینی رسید.

به طور کلی موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ دارای خزنده‌های وب هستند که از طریق صفحات وب ما به تجزیه و تحلیل و مرتب کردن محتوای ما می‌پردازند. آنها محتوای ما را از طریق کلمات کلیدی به عنوان نوع کاربر می‌فهمند. مطمئناً محدودیت‌هایی از نظر ساختار زبان و اصطلاحات رایج دارند ولی در کل مجموع به اندازه نسبتا مناسب درست عمل می‌کنند.

ما به عنوان یک کاربر غیرمستقیم، به دلیل عدم درک فنی و سایر موارد مرتبط با وب، سئو را خیلی زیاد در طراحی قالب رعایت نمی‌کنیم. با این حال سئو رابط بین ما، ارائه دهنده خدمات و کاربران بوده و به برقراری این ارتباط کمک می‌کند. سؤالات کاربر را شناسایی کرده تا بهترین راه حلهای ممکن را در اختیار آنها قرار دهد. این امر به ایجاد یک مسیر از طریق وب‌سایت کمک می‌کند، که به نوبه خود به ما کمک می‌کند تا سود بیشتری کسب کنیم. یک وب‌سایت منطبق با سئو با در نظر گرفتن نیاز کاربران و همچنین مرورگرهای وب با دقت طراحی شده است. زبان و تونالیته محتوا به همراه رابط آن مورد توجه قرار می‌گیرد. این روش به گونه‌ای طراحی شده است که توسط خزندگان وب به راحتی قابل فهم باشد، زیرا ایندکس کردن و نمایش نتایج لازم را برای آنها آسان می‌کند. هر مؤلفه در وب سایت نقش اساسی در تعریف خدمات داشته وبایستی بخوبی منعکس کننده خدمات ما بصورت غیر حضوری باشد زیرا به عنوان یک مجموعه قابل دسترس برای مخاطبان آنلاین ما در نظر گرفته شده است. ایجاد یک وب سایت آنلاین به همان اندازه ضروری است زیرا داشتن یک دفتر داخلی مناسب به نمایندگی از خدمات ما به بهترین وجه ممکن ضروری است. در زیر ناکت لازم در خصوص سئو را متذکر خواهیم شد:

۱- نام دامنه

نام دامنه شما باید واضح باشد. شاید مطابق سلیقه شما نباشد اما زننده هم نباشد.دامنه باید هدف شما و همچنین خدمات‌تان را تعریف کند. لازم نیست تمام کلمات کلیدی خود را در خود نام دامنه درج کنید. از کلمات کلیدی برای محتوا استفاده خواهیم کرد ولیکن از واژه‌های دقیق استفاده کنید. به عنوان مثال سایت بلاگفا یک وب‌سایت خدمات وبلاگ نویسی برای فارسی زبانان است توجه کنید نام دامنه گویای خدمات سایت است.

۲- میزبانی

بسیاری از مردم این روزها فریب نزخ ارزان‌تر اجاره سرور را خورده و از یک خدمات کند استفاده می‌کنند. اول از همه، برای داشتن یک وب‌سایت باید بدانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید و چه کاربرانی را پوشش خواهید داد. این به شما کمک می‌کند تا درک مناسبی از نیاز خود برای خرید برنامه‌های هاستینگ داشته باشید. اگر شما "خدمات تجارت الکترونیک" را ارائه می‌دهید بایستی برنامه‌ای را تهیه کنید برای اینگونه خدمات مناسب باشد. طراحی یک وب سایت مطابق با اهداف پروژه ضروری است و سپس بایستی میزبانی آنرا انتخاب کنید که به لحاظ فنی بدون هیچگونه مشکلی از آن پشتیبانی کند.

طراحی وب‌سایت شما به اندازه کیفیت محتوایی که نمایش داده می‍‌‌‌شود اهمیت دارد. هنگامی که مجبورید بین محتوا و رابط کاربری وب‌سایت خود یکی را انتخاب کنید، تصمیم گیری معقول آن است که به مطالب با ارزش و عمیق اهمیت بدهید اما همچنین نگاهی اجمالی به سناریوی طراحی نیز داشته باشید. هنگامی که وب‌سایت خود را با رقبا مقایسه می‌کنید، متوجه خواهید شد که خدمات شما چه تاثیری داشته و بازخورد آن بین کاربران به چه شکلی می‌باشد. بسته به نوع وب سایت شما باید میزبانی مورد نیاز خود را بفهمید. فضای سرور، پهنای باند و سایر پارامترهای سرور نقش مهمی در عملکرد وب‌سایت خواهد داشت.

۳- تاثیر رابط کاربری برتجربه کاربر

بسیاری از معیارهای قابل توجه سئو مستقیماً تحت تأثیر ساختار و تجربه کلی کاربر در صفحه وب شما قرار دارند. اگر ساختار پیمایش به خوبی تفکیک شده و مختصر باشد کاربر مجبور نخواهد بود بین صفحات مختلف بدنبال مطلب مورد نظرش بوده و به زحمت بیافتد و از زمان خود برای دقت بیشتر در محتوا استفاده خواهد کرد در غیر اینصورت پس از چند ثانیه جستجو از وب شما خارج خواهد شد.

قطعا عدم استقبال مخاطب خوشایند ما نخواهد بود فلذا بایستی رابط کاربری ساده، واضح و کاربرپسند ایجاد نمائیم تا مخاطب بتواند براحتی از با صرف حداقل انرژی و وقت از آن استفاده کند. وب‌سایت باید مطابق با الزامات مخاطبان هدف شما و همچنین خزنده‌های وب طراحی شود تا توجیه عقلانی از حضور در وب شما داشته باشند.

پارامترهای زیر را می‌توان هنگام طراحی صفحه وب در نظر گرفت:

• تعداد اشیاء را در صفحه اول محدود کنید.
• به زیبایی صفحه اصلی یا صفحه لود اهمیت دهید.
• تعداد تغییر مسیرها را در وب سایت محدود کنید.
• دسترسی به منوی اصلی را قابل مشاهده و راحت نگه دارید.
• نوار جستجو را اضافه کنید تا به کاربر کمک کند اطلاعات مربوطه را پیدا کند.
• اطمینان حاصل کنید که URL ها برای هر صفحه واضح و مختصر هستند.
• به جای نمایش لینک های https ، از متن توصیفی استفاده کنید.
• پیوندهای وب را در وب‌سایت خود پیوند دهید.
• وب‌سایت هایی ایجاد کنید که کاربرپسند و بصری باشند.

۴- تغییر مسیر

هنگامی که یک مراجعه کننده از طریق لینک به وب‌سایت شما می‌آید اگر با خرابی یا نقص آن مواجه شود احتمال بازگشت دوباره او به وب‌سایت شما تقزیبا برابر با صفر است. این یک عامل مهم است که همیشه بایستی به آن توجه کنید و غفلت از آن موجب می‌شود کاربری که به دفعات می‌آید نداشته باشید. اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات وب به درستی کار می‌کنند، همه پیمایش‌ها به صفحه صحیح منتهی می‌شوند و همه مخاطبان به صفحات مشابه می‌رسند. در صورت وجود لینک‌های خراب اصلاح آنرا در اولویت کاری قرار دهید و تا اصلاح آنها را به صفحات توضیح و یا سایر صفحات هدایت کنیدد. برای اهداف تغییر مسیر باید پارامترهای زیر در نظر گرفته شود:

• از استفاده از صفحات طراحی شده عمومی برای وب‌سایت خودداری کنید
• خلاق باشید و بگونه‌ای صفحه 404 خود را طراحی کنید که به اندازه کافی جالب بوده و جلب توجه کند.
• همچنین می‌توانید نوار جستجوی دیگری را در 404 صفحه اضافه کنید تا کاربران فرصت استفاده از دیگر صفحات را داشته باشند.
• صفحات مهم را در صفحه نمایش 404 صفحه‌ای لیست کنید ، تا بازدید کننده را ترغیب کند قبل از ترک وب‌سایت، نگاهی به آنها بیندازد.

۵- تصاویر، اندازه و متن جایگزین

نمایش یک پیام حیاتی از طریق قالب تصویر ضروری است. تصویر باید با وضوح بالا اما فشرده باشد، با توجه به سرعت بارگذاری صفحه وب. یک تصویر کوچک با وضوح مناسب در اکثر سناریوها بهترین عملکرد را دارد. در مورد رسانه‌های صوتی و تصویری، توصیه می‌شود بدون از دست دادن کیفیت داده‌ها، از یک فشرده‌ساز مناسب رسانه استفاده کنید که حجم آنرا را کاهش دهد. برخی از موارد ضروری که باید برای تصاویر صفحه وب در نظر بگیرید عبارتند از:

• به جای دادن نام عمومی به تصاویر، از کلمات کلیدی مربوط به عنوان نامگذاری تصاویر استفاده کنید. خزنده‌ها به کلمات کلیدی مورد استفاده برای تصاویر توجه می‌کنند.
• همچنین می توانید از توضیحی جایگزین برای تصویری که شامل کلمه کلیدی است استفاده کنید. این ترفند حتی در زمانی که کاربر فقط تصاویر را جستجو کند، به کلمات کلیدی کمک می‌کند تا در نتایج فهرست شوند.
• با استفاده از نرم افزار فشرده‌ ساز، بار سرور را تا حد ممکن کاهش دهید.

۶- سرعت بارگیری

هنگامی که یک رسانه با وضوح بالا را روی یک سرور کند قرار می‌دهیم، به طور طبیعی زمان بیشتری برای بارگذاری وب‌سایت صرف خواهد شد. این کار کاربر را ترغیب به حرکت به سمت بعدی می‌کند. زمان ایده آل برای بارگذاری یک وب‌سایت یک ثانیه است. امتیازهای زیر می‌توانند به شما در کاهش زمان بارگذاری کمک کنند:

• پرونده‌های CSS و JavaScript خود را به حداقل برسانید.
• پرونده‌ها و کدهای غیر ضروری را مرتب کنید.
• همیشه از بهترین ارائه دهندگان میزبانی وب که سرور داخلی بالایی دارند استفاده کنید.
• سعی کنید از سرور قدرتمند استفاده کنید
• تعداد پیوندهای تغییر مسیر را در صفحه کاهش دهید
• درخواستهای HTTP را پایین بیاورید.
• از CDN (شبکه توزیع محتوا)استفاده خوبی کنید
• از تصاویر فشرده شده استفاده کنید که اندازه آنها کوچکتر است اما وضوح مناسبی دارند

۷- پنجره‌های بازشو:

به عنوان یک کاربر، ما می‌دانیم که پاپ آپ‌ها گاهی اوقات چقدر آزار دهنده هستند. پنجره‌های بازشو یا به محض ورود کاربر به صفحه یا طی چند ثانیه پس از آن زمان، ظاهر می‌شوند. اگر اشتباه کنید فرصت تکرار نخواهید داشت و امکان دارد اعتبار خود را حتی قبل از خواندن حتی عنوان آن از دست بدهید لازم است برای درک هدف و خدمات خود به آنها فرصت دهید. اگر پاپ آپ خیلی زیاد ظاهر شود، کاربر ممکن است آن را تحریک کننده شناخته و وب‌سایت شما را با ناامیدی محض ترک کند. موارد اساسی که در این خصوص بایستی در نظر بگیرید عبارتند از:

• پنجره های بازشو را به حداقل برسانید.
• می‌توانید از پنجره بازشو در زمان خروج کاربر و ترک وب‌سایت استفاده کنید.
• پنجره‌های بازشو را به گونه‌ای قرار دهید که حس کنجکاوی کاربر را تحریک کرده و او را علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر نماید.

۸- تجربه در صفحه:

گوگل وب‌سایت شما را بر اساس تعداد بازدید و میزان زمان صرف شده توسط کاربر در وب‌سایت تجزیه و تحلیل می‌کند. یک راه عالی برای جذب کاربران بیشتر برای گذراندن وقت در وب‌سایت، قرار دادن مطالب عالی و طراحی جذاب است. این شانس گرفتن رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد. برای رتبه بندی، استفاده از کلمات کلیدی صحیح با تمام اطلاعات مربوطه مورد نیاز کاربر ضروری است. همچنین قرار دادن بک لینک به طرز حتمی بسیار مهم است زیرا به احتمال زیاد مشتری پیوندها را دنبال می‌کند تا به صفحه مورد نظر برسد، بنابراین به شما کمک می‌کند تا فرصت بهتری در رتبه‌بندی بدست آورید.

در ابتدا همه این شیوه‌ها گنگ به نظر می‌رسند، اما اگر به طور مرتب انجام شود، در رسیدن به هدف نهایی ما از حضور در صفحه اول موتورهای جستجو کمک می‌کند. همچنین به کاربران تجربه استفاده از یک وب سالم و جذاب را خواهد و آنها را به یک کاربر وفادار و دائمی تبدیل خواهد کرد، موضوعی که بسیار حائز اهمیت است.

نکاتی ضروری برای داشتن یک محتوای خوب عبارتند از:

• انتخاب یک پس زمینه سبک، خواندن مطالب شما را برای خواننده آسانتر می‌کند.
• صفحه خود را بیش از حد پر نکنید.
• از فضای سفید استفاده خوبی داشته باشید
• از تگ‌های عنوان و تگ‌های تیتر استفاده کنید.
• پاراگراف‌های طولانی ننویسید. در عوض، کل مطالب را به بخش‌ها مجزا تقسیم کنید.
• هر گاه لازم باشد از چندین زیر عنوان با استفاده از نقطه و یا تصویر استفاده کنید.
• سعی کنید متن خود را به فیلم و اینفوگرافیک تبدیل کنید زیرا جلوه‌های بصری بیشتر از کلمات جذاب هستند.

در عصر دیجیتال، وب‌سایت شما به عنوان هویت دیجیتال شما کار می‌کند. طبق تحقیقات، حدود ۹۲% از مراجعین از طریق Google و موتور جستجوی آن وارد وب‌سایت می‌شوند.

اکنون می‌دانید دلیل چنین فشرده سازی زیاد برای انجام سئو چیست؟ طبق گزارش‌ها  در پرتال جستجوی گوگل، بیش از ۶۰ تریلیون صفحه وب  وجود دارد. شانس حضور وب‌سایت شما در لیست نتایج چیست؟

کلید واژه‌ها بعنوان نقاط برجسته و مشخص محتوا تعیین می‌شوند. کلمات کلیدی به الگوریتم گوگل کمک می‌کند تا ارتباط محتوای شما را مشخص کند. پس از طبقه بندی قسمت محتوا نکته مهم بعدی که مطرح میشود فاکتور طراحی است. همانطور که قبلاً گفته شد، محتوا همه چیز نیست. شما یک مطالب خوب دارید اما کاربر بالقوه شما چگونه به وب‌سایت شما خواهد رسید؟ و در صورت ورود، چطور کاربر را به سمت ماندن در وب سایت خود برای مدت طولانی‌تر برای کشف خدمات جذب می‌کنید؟

قسمت رابط گرافیکی کاربر یا  UX / UI وب‌سایت همه چیز است. اگر محتوا قلب وب سایت باشد، رابط گرافیکی کاربری چهره و شخصیت وب‌سایت است. این عاملی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در وب‌سایت شما وارد شده، مانده و از مطالب آن استفاده کند. به این ترتیب طراحی و سئو با هم کار می‌کنند. آنها فقط در هم تنیده نیستند بلکه دست به دست هم می‌دهند. کاربر تا زمانی که طراحی جذاب نباشد، وارد نخواهد شد و به سرعت می‌تواند صفحه را ترک کند و به اندازه کافی مطالعه نکند. سئو می‌تواند به کاربر اجازه دهد در صفحه وبی که به سرعت و صحیح بارگذاری شده وارد شده و از منابع آن با آسودگی و براحتی استفاده نماید. فلذا اگر هر بخش از آن درست رعایت نشود می‌تواند شما را از اهداف‌تان در راه‌اندازی وب‌سایت دور کند. بهتر است در هنگام طراحی وب‌سایت خود، دستورالعمل‌های خاص سئو را دنبال کنید. نتایج می‌تواند جذاب و بهینه باشد.

مطالب پیشنهادی:

۴ اصل بنیانی در طراحی UI های عالی

۵ نکته کلیدی برای حضور موفق و حرفه‌ای در فضای مجازی

۱۰ اصل اساسی در طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای 

معرفی ۵ افزونه وردپرس به منظور بهبود سئو